منتشر شده در 14 فروردين 1394

214 - حدیث تأثیر خواندن حمد و سوره‏

قال العسکری - علیه‏السلام - فی تفسیره:
و اذا قال بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین فقرا فاتحة الکتاب و سورة قال الله تعالی لملائکته اما ترون عبدی؟ هذا کیف تلذذ بقرائة کلامی؟ اشهدکم یا ملائکتی لاقولن له یوم القیامة اقرا فی جنانی و ارق فی درجاتی فلا یزال یقرء و یرقی بعدد کل حرف درجة من ذهب و درجة من فضة و درجة من لؤلؤ و درجة من جوهر و درجة من زبر جد اخضر و درجة من زمرد اخضر و درجة من نور رب العزة؛
و زمانی که بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد لله رب العالمین را قرائت کرد و فاتحة الکتاب و سوره خواند، خداوند تعالی خطاب به ملائکه خود می‏گوید: آیا این بنده مرا نمی‏بینید چگونه با قرائت کلام من لذت می‏برد؟ شما را شاهد می‏گیرم، ای ملائکه من هر آینه در روز قیامت به او خواهم گفت: در بهشت من قرائت کن و به درجات بالا ارتقاء پیدا کن؛ پس او دائم قرائت خواهد نمود و به عدد هر حرف، درجه‏ای از طلا، درجه‏ای از نقره، درجه‏ای از لؤلؤ، درجه‏ای از جوهر، درجه‏ای از زبرجد سبز، درجه‏ای از زمرد سبز و درجه‏ای از نور رب العزة به او عطا خواهد شد. 
بحارالانوار، ج 82، ص 221


منتشر شده در 14 فروردين 1394

213 - حدیث تأثیر الله اکبر گفتن‏

قال العسکری - علیه‏السلام - فی تفسیره:
فاذا رفع یدیه و قال: الله اکبر و اثنی علی الله، قال الله تعالی لملائکته: یا عبادی! اما ترونه کیف کبرنی و عظمنی و نزهنی عن ان یکون لی شریک او شبیه او نظیر و رفع یده و تبرء عما یقوله اعدائی من الاشراک بی؟ اشهدکم انی ساکبره و اعظمه فی دار جلالی و انزهه فی متنزمات دار کرامتی و ابرئه من اثامه و من ذنوبه و من عذاب جهنم و من نیرانها؛
پس وقتی که نمازگزار دو دستش را جهت گفتن : الله اکبر بالا برد و ثنای خدا گوید، خدای تعالی به ملائکه خود چنین می‏فرماید: ای عبادت کنندگان من! آیا نمی‏بینید بنده‏ام را که چگونه مرا بزرگ و عظیم شمرد و از شریک و تشبیه و نظیر پاک دانست و دستش را هنگام گفتن تکبیر بلند کرد و دوری جست از گفته‏های دشمنان من که برای من شریک قائلند؟ شما را شاهد می‏گیرم، به درستی که به زودی من او را در دار جلالم بزرگ و عظیم خواهم کرد و پاک می‏گردانم او را در پاکیزگی دار کرامتم و او را از گناهان پاک می‏سازم و از عذاب جهنم و آتش آن او را حفظ می‏کنم. 
بحارالانوار، ج 82، ص 221

منتشر شده در 14 فروردين 1394

211 - حدیث تأثیر تکبیرة الاحرام‏

قال الباقر - علیه‏السلام -:
اذا احرم العبد المسلم فی صلوته، اقبل الله الیه بوجهه و وکل به ملکا یلتقط القران من فیه التقاطا فاذا اعرض، اعرض الله عنه و وکله الی الملک؛
هنگامی که بنده‏ای مسلمان تکبیرةالاحرام نماز را می‏گوید، خداوند به طرف او توجه می‏کند، و موکل می‏کند بر او ملکی را تا آن چه که قرائت می‏کند از او دریافت کند، پس وقتی از نماز فارغ شد خداوند او را به همان ملک می‏سپارد. 
مستدرک الوسائل، ج 1، ص 173


منتشر شده در 14 فروردين 1394

212 - حدیث سر الله اکبر نماز

عن امیرالمؤمنین - علیه‏السلام - انه قال:
و الوجه الاخر الله اکبر فیه نفی کیفیته؛ کانه یقول ای المؤذن : الله اجل من ان یدرک الواصفون قدر صفته الذی هو موصوف به؛ انما یصفه الواصفون صفته علی قدرهم لا قدر عظمته و جلاله. تعالی الله عن ان یدرک الواصفون صفته علوا کبیرا؛
وجه دیگر الله اکبر این است که کیفیت و چگونگی را از او نفی می‏کند؛ گویی اذان گوینده می‏گوید: خدا والاتر از آن است که وصف کنندگان صفت او را آن چنان که هست ادراک کند. وصف کنندگان به قدر ادراک خود او را وصف می‏کنند نه به قدر عظمت و جلال او. خدا بسیار برتر از آن است که وصف گویان صفت او را دریابند... 
بحارالانوار، ج 81، ص 131

منتشر شده در 14 فروردين 1394

210 - حدیث نماز، فروتنی کامل‏

قال علی - علیه‏السلام -:
و عن ذلک ما حرس الله عباده المؤمنین بالصلوات و الزکوات، و مجاهدة الصیام فی الایام المفروضات... لما فی ذلک من تعفیر عتاق الوجوه بالتراب تواضعا؛
خداوند بندگان با ایمانش را از تبهکاری و ستمگری و گردنکشی به وسیله نمازها و زکات‏ها و سعی در گرفتن روزه‏ها در روزه‏هایی که واجب نموده است، حفظ می‏کند...؛ زیرا در نماز انسان صورتهای آزاده و نیکو را از روی فروتنی در پیشگاه الهی بر خاک می‏مالد. 
نهج البلاغه، فیض الاسلام، ص 798