هجوم سپاه عمر سعد به طرف امام حسین علیه السلام

هجوم سپاه عمر سعد به طرف امام حسین علیه السلام
مقتل امام حسين (علیه السلام) - 84

90 - نيز گويد:
چون نامه ابن زياد به عمر سعد رسيد و حسين را از آن آگاهنيد، كسى از سوى عمر سعد ندا داد: اى سپاه خدا! سوار شويد. آنان سوار شدند و به طرف اردوگاه امام حسين عليه السلام تاختند. امام آن لحظه نشسته سر بر زانويش نهاده بود. صداى فرياد و شيون زينب را شنيد كه نزد برادر آمد و او را تكان داد و گفت : برادر جان !
صداى همهمه را نمى شنوى كه به ما نزديك مى شوند؟ حسين عليه السلام سر برداشت و گفت : خواهرم ! اينك جدم پيامبر و پدرم على و مادرم فاطمه و برادرم حسن را خواب ديدم كه مى گفتند: بزودى پيش ما مى آيى . به خدا كه آن وعده نزديك است . زينب شيون كرد و بر صورت خود سيلى زد. حسين عليه السلام فرمود: آرام باش ‍ و شيون مكن كه اينان ما را شماتت مى كنند.
حسين عليه السلام نزد برادرش عباس رفت و گفت : برادرم ! سوار شو و پيش اينان برو و ببين چه تصميم دارند و برايم خبر بياور. عباس با برادرانش ‍ و ده نفر سوار شدند و نزديك آنان رفتند و پرسيدند: چه مى خواهيد؟ گفتند: از ابن زياد فرمان آمده كه يا جنگ يا تسليم . عباس گفت : پس شتاب نكنيد تا به حسين خبر دهم . آنان ايستادند. عباس نزد امام آمد و خبر داد. امام ساعتى سر به زير افكنده و مى انديشيد و يارانش با فرستادگان عمر سعد گفتگو مى كردند. حبيب بن مظاهر مى گفت : به خدا كه بد قومى اند آنان كه فرداى قيامت ، خدا و رسول را در حالى ديدار مى كنند كه ذريه پيامبر و اهل بيت او را كه اهل نيايش و نماز شب و ذكر خدا در شب و روزند، پيروان پاك و نيك او را كشته باشند. مردى از سپاه عمر سعد به نام عروه بن قيس گفت : تو تا مى توانى از خودت ستايش مى كنى . زهير گفت : اى پسر قيس ! از خدا بترس و از آنان نباش كه ياور گمراهى و كشنده انسانهاى پاك و عترت برترين رسول و ذريه اصحاب كسايند. پسر قيس گفت : تو كه پيش از ما از پيروان اهل بيت نبودى ؛ تا آنجا كه مى شناختيم تو عثمانى بودى . چه شد كه علوى شدى ؟ زهير گفت : درست است آن گونه بودم ، ولى چون ديدم حق حسين را غصب كرده اند، به ياد جدش و جايگاهى كه وى نزد رسول خدا داشت افتادم ، تصميم به يارى و همراهى او گرفتم تا جان خود را فدايش كنم ، براى حفظ آن حقى از خدا و رسول كه شما تباه ساختيد. آنان در اين گفتگو بودند و حسين عليه السلام نشسته در انديشه جنگ بود و برادرش عباس برابر او ايستاده بود. (225)

225- همان ، ص 249.
منبع : مقتل امام حسين (علیه السلام)
تالیف:گروه حديث پژوهشكده باقرالعلوم - جواد محدثى

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن