از طرف ديگر، اگر كسى اين گونه خداوند متعال را عبادت بكند و مطيع او باشد، خداوند متعال تمام كائنات را در خدمت او و مطيع او قرار مى دهد. البته اين معنا را در فرازهايى از زيارت جامعه خواهيم خواند. در روايتى آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمود:
من خاف اللّه أخاف اللّه منه كلّ شيء، ومن لم يخف اللّه أخافه اللّه من كلّ شيء.1
به همين جهت، اطاعت اهل بيت عليهم السلام فرض و بر اين اطاعت، امر شده است.
از اين رو در اصول كافى بابى تحت اين عنوان آمده است: «باب فرض طاعة الائمّة عليهم السلام».2
بنابراين، اطاعت مطلقه با عصمت ملازمه دارد و تسليم مطلق با ولايت تكوينى و تشريعى مساوى است.
در قرآن كريم آيه اى در فضيلت ائمّه عليهم السلام آمده است كه مى فرمايد:
(أَمْ يَحْسُدُونَ النّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهيمَ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْناهُمْ مُلْكًا عَظيمًا)؛3
يا اين كه مردم بر آن چه به آنان (پيامبر و خاندانش) از فضلش بخشيده است حسد مىورزند. همانا ما به آل ابراهيم كتاب و حكمت داديم و حكومتى بزرگ به آنان عطا كرديم.
امام باقر عليه السلام در ذيل اين آيه فرمودند:
نحن المحسودون؛4
ما همان كسانى هستيم كه بر ما حسد مىورزند.
البته منظور از «ملكاً عظيماً» ولايت تكوينى است كه ما ـ إن شاء اللّه ـ در جاى خود در اين باره به تفصيل بحث خواهيم كرد.
1 . الكافى: 2 / 68، حديث 3، بحار الأنوار: 67 / 381، حديث 32.
2 . همان: 1 / 185، باب فرض طاعة الائمة عليهم السلام. در اين باب 17 حديث نقل شده است.
3 . سوره نساء (4): آيه 54.
4 . بصائر الدرجات: 55 / حديث 3، الكافى: 1 / 206، حديث 2. در اين منبع از اباالحسن عليه السلام نقل شده است، بحار الأنوار: 23 / 286، حديث 5، شواهد التنزيل: 1 / 183، حديث 195. در اين منبع از امام صادق عليه السلام نقل شده است.