حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)- 9
سيوطى در تفسيرش از ابن عباس32 نقل مىكند كه: رسول خدا صلىاللهعليهوآلهفرمود: خداوند خلق خود را دو قسمت فرمود و مرا از بهترينش قرار داد: آن جا كه فرمود: سپس قبيلهها را به خانواده هايى تقسيم فرمود كه مرا در بهترين خانوادهها قرار داد و همين است منظور سخن خداى متعال كه مىفرمايد:«إنّما يُريدُ اللّهُ ...»پس من و اهل بيتم از جميع گناهان پاك و پاكيزهايم33.
و در حديث ضحاك پسر مزاحم به تفسيرى كه سيوطى نقل مىكند آمده: پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله مىفرمود: ما اهل بيتى هستيم كه خداوند پاكيزهشان گردانيده است. ما از درخت نبوتيم و از جايگاه رسالت، جايى كه محل رفت و آمد فرشتگان است و از خانه رحمتيم و كانون علم35.
و در تفسير طبرى، و ذخائر العقبى محب الدين طبرى، از ابو سعيد خدرى نقل كند كه ـ روايت از تفسير است ـ : رسول خدا صلىاللهعليهوآله فرمود: آيه «تطهير» درباره پنج نفر: من، على، حسن، حسين و فاطمه عليهمالسلام نازل شده است كه: «إنّما يُريدُ اللّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطْهِيراً»36.
و در مشكل الاثار37، از امّ سلمه نقل مىكند كه: اين آيه درباره رسول خدا، على و حسن و حسين ـ درود خدا بر ايشان ـ نازل شده است كه: «إنّما يُريدُ اللّهُ لِيُذْهِبَ ...».
در رواياتى كه سابقاً نقل شد شرح بيان عملى آيه به طور وضوح از رسول خدا صلى الله عليه وآله گذشت.
و در صحيح مسلم، روايت مىكند از صحابى پيامبر زيد بن اَرْقَم38 به هنگامى كه از او سؤال شد اهل بيت كيانند؟ آيا زنان پيامبرند؟ گفت: نه، به ذات حق قسم! زن زمانى از روزگار را همراه شوهرش مىماند و سپس مرد او را طلاق مىدهد و زن هم به خانه پدر و اقوامش برمىگردد. در حالى كه اهل بيت پيامبر، كسانى هستند كه رشته اصيل خويشاوندى با او دارند، و فاميل وى هستند كه صدقه بر آنان حرام است39.
و هيثمى در مجمع الزوائد، از ابى سعيد خدرى نقل مىكند كه: اهل بيت كسانى هستند كه خداوند رجس و پليدى را از آنان دور ساخته است. سپس آنان را با انگشتشان شمرد و فرمود: پنج نفرند، رسول خدا صلىاللهعليهوآله، على، فاطمه، حسن و حسين عليهمالسلام40.
طبرى در تفسيرش از قتاده در تفسير آيه: «إنّما يُريدُ اللّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطْهِيراً» گويد: ايشان اهل بيتاند كه خداوند آنان را از هر بدى و ناپاكى، پاكيزهشان ساخته و رحمت خويش را شامل حالشان فرموده است42.
و همچنين طبرى در تفسير آيه: «إنّما يُريدُ اللّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطْهِيراً» آورده است: هر آينه خدا خواسته تا بدى و فحشا را از شما اهل بيت دور سازد و از هر گونه ناپاكى و پليدى كه در اهل معاصى پيدا مىشود پاكيزهتان گرداند43.
32. عبداللّه پسر عموى پيامبر عباس است. سه سال قبل از هجرت متولد شد و در طائف به سال 68 هجرى درگذشت. اسد الغابه.
33. الدر المنثور سيوطى در تفسير آيه ج5/199.
34. ابو القاسم يا ابو محمّد، ضحاك فرزند مُزاحم هِلالى است. ابن حجر گويد: راستگويى است كه سخن بىسند زياد نقل كند. او از طبقه پنجم راويان است كه بعد از سال صدم هجرى درگذشته است. تقريب التهذيب ج1/273.
35. الدر المنثور سيوطى در تفسير آيه ج5/199.
36. تفسير طبرى ج22/5، ذخائر العقبى طبرى ص24، تفسير سيوطى ج5/198.
37. مشكل الاثار ج1/332.
38. زيد فرزند ارقم انصارى خزرجى است. پيامبر خدا در جنگ احد او را به لحاظ كم ساليش نپذيرفت كه جزو رزمندگان باشد، ولى در جنگهاى بعد از احد شركت كرد. و همچنين در جنگ صفين همراه على بود و بعد از شهادت امام حسين عليهالسلام در كوفه درگذشت. اسد الغابة ج2/199.
39. صحيح مسلم، باب فضل على عليهالسلام ج7/133.
40. مجمع الزوائد هيثمى ج9/165 و 167 باب فضائل اهل بيت.
41. قتاده، چهار تن بدين نامند: سدوسى، رهاوى، قيسى، انصارى كه تماميشان مورد وثوقاند، به شرح حالشان در تقريب التهذيب ج2/123، مراجعه گردد.
42. تفسير آيه در طبرى ج22/5، الدر المنثور ج5/199.
43. تفسير طبرى ج22/5.
منبع : حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)
نویسنده: علامه سيد مرتضى عسكرى - مترجم: على اسلامى