شرح الفاظ آيه

شرح الفاظ آيه
حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)- 8

راغب اصفهانى، در كتاب پر ارجش، مفردات القرآن در ماده رَوَدَگويد: هر گاه گفته شود أرادَ اللّه‏ُ معنايش اين است كه خدا حكم فرموده كه چنين باشد يا نباشد؛ اراده فرموده براى شما بدى را و يا خوبى و رحمت را.
و نيز در ماده رِجس گويد: رجس چيز پليد را گويند، و گويد: رجس‏به چهار گونه است: يا طبيعت شيئى پليد است مانند مُردار و يا از نظر عقل پليد مى‏نمايد مانند قمار، و يا شرعاً چيزى پليد است مانند شرك به خدا و يا چيزى از جميع جهات ياد شده پليد مى‏شود. (تا اين جا خلاصه راغب).
و در قرآن مى‏فرمايد: «إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ»: هر آينه شرابخوارى و قمار بازى و شرط بندى و بت پرستى همه اينها پليد و از عمل شيطان مى‏باشند پس دورى كنيد از آن26.
و همچنين قول خداى تعالى در قرآن: «فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ»از پليدى كه بتان هستند دورى كنيد27.
و قول خداوند: «إِلاَّ أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ»: مگر اين كه مردارى باشد و يا خون ريخته شده و يا گوشت خوك كه اينها پليدند.28
و يا قول خداوند كه: «كَذلِكَ يَجْعَلُ اللّه‏ُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لاَيُؤْمِنُونَ»: اين گونه خداوند پليدى را بر كسانى كه ايمان نمى‏آورند قرار مى‏دهد29.
و يا قول خداى عزيز كه:در خطاب به مؤمنين در پرهيز از منافقين مى‏فرمايد: «فَأَعْرِضُوا عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ» از آنها اعراض و دورى گزينيد كه پليدند30. و سخن خداوند به قوم نوح: «قَالَ قَدْ وَقَعَ عَلَيْكُمْ مِن رَبِّكُمْ رِجْسٌ وَغَضَبٌ »: (هود) گفت: هر آينه از جانب پروردگارتان پليدى و غضب شامل حالتان گشته است31.
اما لفظ تطهير در اين آيه، مانند آن است كه در آيه 42 سوره آل عمران آمده است كه: «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّه‏َ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ»: آن زمانى كه ملائكه الهى گفتند: اى مريم! همانا خداوند تو را انتخاب كرد و پاك فرمود و تو را برگزيده زنان عالم نمود.
اما لفظ كِساء در اين حديث، به معناى پوششى است مانند عبا كه روى لباس‏ها مى‏پوشند.

26. سوره مائده/90.
27. سوره حج/30.
28. سوره انعام/145.
29. سوره انعام/125.
30. سوره توبه/95.
31. سوره اعراف/71.
منبع : حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)
نویسنده: علامه سيد مرتضى عسكرى - مترجم: على اسلامى

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن