14 باب تفسير قول الله عز و جل يَوْمَ يُكْشَفُ عَنْ ساقٍ وَ يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ
1 حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ الدَّقَّاقُ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ الْبَرْمَكِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ بَكْرٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ يُكْشَفُ عَنْ ساقٍ قَالَ حِجَابٌ مِنْ نُورٍ يُكْشَفُ فَيَقَعُ الْمُؤْمِنُونَ سُجَّداً وَ تُدْمَجُ أَصْلَابُ الْمُنَافِقِينَ فَلا يَسْتَطِيعُونَ السُّجُودَ
ترجمه :
1. حسين بن سعيد از ابوالحسن (امام رضا (عليه السلام)) نقل مىكند كه آن حضرت در مورد فرمودهى خداوند كه فرمود: روزى كه از ساق (راز) آشكار مىشود فرمودند: پرده و حجابى از نور آشكار مىشود و مؤمنان به سجده مىروند و پشت منافقان فرو مىرود و (ديگر) نمىتوانند سجده كنند.
2 أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ يُكْشَفُ عَنْ ساقٍ قَالَ تَبَارَكَ الْجَبَّارُ ثُمَّ أَشَارَ إِلَى سَاقِهِ فَكَشَفَ عَنْهَا الْإِزَارَ قَالَ وَ يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ فَلا يَسْتَطِيعُونَ قَالَ أُفْحِمَ الْقَوْمُ وَ دَخَلَتْهُمُ الْهَيْبَةُ وَ شَخَصَتِ الْأَبْصَارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ- خاشِعَةً أَبْصارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ وَ قَدْ كانُوا يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَ هُمْ سالِمُونَ
قال محمد بن علي مؤلف هذا الكتاب قوله ع تبارك الجبار و أشار إلى ساقه فكشف عنها الإزار يعني به تبارك الجبار أن يوصف بالساق الذي هذا صفته
ترجمه :
2. محمد بن على حلبى از امام صادق (عليه السلام): نقل مىكند كه آن حضرت، دربارهى فرمودهى خداوند كه مىفرمايد: روزى كه از ساق، (راز) آشكار مىشود. آن حضرت فرمودند: خداوند جبار، مبارك است (داراى رحمت و بركت مىباشد) سپس آن حضرت به صاق (مبارك) خود اشاره كردند و گوشهى شلوار را كنار زدند و فرمودند: (منافقان)، به سجده دعوت مىشوند، (اما) قدرت (انجام آن را) ندارند و فرمودند: آنها، ساكت و درمانده مىشوند و ترس بر آنها وارد مىگردد و چشمها، از (حدقه) بيرون مىآيد و قلبهايشان به حلق مىرسد. چشمهايشان داخل رفته و از خوارى فرياد مىكشند و در حالى كه تسليم شدهاند و به سجده دعوت مىشوند.
(نويسندهى كتاب محمد بن على شيخ صدوق قدس سره مىگويد: اين كه امام صادق (عليه السلام) فرمودند: خداوند، مبارك است و به ساق پاى خود اشاره كردند و گوشهى شلوار را كنار زدند، يعنى خداوند جبار مبارك و منزه از اين است كه به ساقى كه چنين صفتى دارد، توصيف شود.)
3 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ الْوَلِيدِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ يُكْشَفُ عَنْ ساقٍ قَالَ كَشَفَ إِزَارَهُ عَنْ سَاقِهِ وَ يَدُهُ الْأُخْرَى عَلَى رَأْسِهِ فَقَالَ سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَى
قال مؤلف هذا الكتاب معنى قوله سبحان ربي الأعلى تنزيه لله عز و جل أن يكون له ساق
ترجمه :
3. عبيدبن زراره مىگويد: از امام صادق (عليه السلام) دربارهى سخن خداوند پرسيدم كه مىفرمايد: روزى كه از ساق، (راز) آشكار مىشود (در اين لحظه) آن حضرت شلوار را از ساق كنار زدند، و دست ديگر را بر سر گذاشتند و فرمودند: پاك است خداوند من كه برتر است.
(نويسندهى اين كتاب، شيخ صدوق قدس سره مىگويد: معناى سخن صادق (عليه السلام) كه فرمود: (پاك است خداوند من كه برتر است) يعنى اين كه خداوند منزه است از اين كه ساق داشته باشد.)