495 : آيا امام زمان عليه السلام بعد از ظهور از ابوبكر و عمر انتقام خواهد گرفت ؟

موعود شناسی و پاسخ به شبهات – پیرامون تاریخ بعد از ظهور
مجلسى به سندش از بشير نبال از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود:هل تدرى اول ما يبده له القائم عليه السلام ؟ قلت : لا. قال : يخرج هذين رطبين غضين فيحرقهما ...(1287) ؛((آيا ميدانى كه اولين كاى كه قائم انجام مى دهد چيست ؟ بشير گفت : خير. حضرت فرمود: آن دو نفر را در حالى كه تر و تازه هستند خارج كرده و هر دو را آتش خواهد زد.))
پاسخ :
1- مجلسى رحمة الله عليه اين حديث را از كتاب فضل بن شاذان به سندش از بشير نبال نقل كرده است . ولى توثيقى در كتب رجال براى بشير نبال نرسيده و لذا روايت از اين جهت ضعيف السند بوده و قابل احتجاج نيست .
2- بر فرض صحت سند روايت ، همان گونه كه اشاره شد مهم ترين كار امام مهدى عليه السلام اقامه حق و عدل است و اين عمل مصداق بارز آن به حساب مى آيد.
3- در روايت تصريح نشده كه مقصود از آن دو نفر كيست لذا ممكن است كه مقصود برخى از خلفاى بنى اميه يا بنى عباس باشند.
4- در صورت صحت حديث از آنجا كه امام مهدى عليه السلام معصوم بوده و عمل او عين عدل و حق است بايد اهل سنت نسبت به اين دو خليفه تجديد نظر كرده و با ديد ديگرى به آنان نظر كنند.
5- مكانى كه اين دو نفر در آن دفن شده اند حجره پيامبر صلى الله عليه و آله به حساب مى آيد و هرگز حقى نداشتند كه در آن دفن شوند ، و از آنجا كه كار حضرت اقامه عدل است لذا جسد آن دو را از آن مكان بيرون مى آورد.

1287- بحارالانوار ، ج 52 ، ص 386.
منبع  : کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده : علی اصغر رضوانی

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن