494 : آيا حضرت مهدى عليه السلام بعد از ظهور مسجد الحرام و مسجد النبى را تغيير خواهد داد؟

موعود شناسی و پاسخ به شبهات – پیرامون تاریخ بعد از ظهور
كلينى و مفيد با سند خود از ابو بصير و او نيز از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود:ان القائم عليه السلام اذا قام رد البيت الحرام الى اساسه و مسجد الرسول الى اساسه ...(1283) ؛((هنگامى كه قائم قيام كند مسجد الاحرام را به اساس خود باز مى گرداند و نيز مسجد نبوى را به اساس ‍ خود باز مى گرداند ...)).
پاسخ :
1- شيخ مفيد اين روايت را مرسلا از ابى بصير نقل كرده و كلينى نيز با اين سند آن را نقل نموده است :احمد بن محمد ، عمن حدثه ، عن محمد بن الحسين عن وهيب بن حفص عن ابى بصير ...؛ و معلوم است كه سند ارسال دارد زيرا راوى از محمد بن حسين مشخص نيست .
شيخ طوسى رحمة الله عليه نيز در كتاب((الغيبة))(1284) حديث فوق را نقل كرده ولى در سند آن على بن ابى حمزه بطائنى است كه از سردمداران واقفى ها و از دشمنان امام رضا عليه السلام به حساب مى آيد. نتيجه اينكه اين روايت هيچ سند معتبرى ندارد كه قابل احتجاج باشد.
2- حضرت مهدى عليه السلام كسى است كه مورد اعتماد شيعه و اهل سنت است و شيعه علاوه بر اعتماد ، او را معصوم نيز مى داند. او كسى است كه مطابق روايات فريقين سيره اى پسنديده دارد و بعد از ظهورش ‍ زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد. كسى كه چنين اوصافى دارد هرگز شك و تريدى در عملكرد او نخواهد شد ، در صورتى كه مسجد الحرام و مسجد النبى را براى مصالحى خراب كرده و به اساس آن باز گرداند.
3- بر فرض صحت روايت ممكن است كه توجيه آن اين باشد: از آنجا كه برخى از نواحى اين دو مسجد به توسط سلاطين جور به جهت ريا و ديگر اهداف و يا با مال حرام و غصبى ساخته شده است ، براى آنكه آثار ظالمين باقى نماند آنها را خراب مى كند به جاى اصلى آن باز مى گرداند.
4- مطابق روايت صحيح مسلم پيامبر صلى الله عليه و آله قصد داشت كه كعبه را خراب كرده و از نو بنا كند ، ولى به جهت آنكه مردم تازه مسلمان بودند از اين كار صرف نظر كرد.
مسلم در صحيح خود از عبدالله بن زبير از عايشه نقل كرده كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:يا عائشة لولا ان قومك حديثو عهد بشرك لهدمت الكعبة فالزقتها بالارض و جعلت لها بابين : بابا شرقيا و بابا غربيا وزدت فيها ستة اذرع من الحجر فان قريشا اقتصرتها حيث بنت الكعبة. (1285) حديث ديگرى نيز مسلم در همين باب نقل كرده است كه برخى از سلاطين كعبه را خراب كرده و دوباره بازسازى كردند. (1286)

1283- كافى ، ج 4 ، ص 543؛ الارشاد ، ص 364.
1284- الغيبة ، ص 282.
1285- صحيح مسلم ، ج 4 ، ص 98
1286- صحيح مسلم ، ج 4 ، ص 98
منبع  : کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده : علی اصغر رضوانی

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن