مقدمه‏

گفته‏های پیشوایان دین، نور است و پرده از تاریکی برداشته، جهالت را می‏زداید و آدمی را با حقیقت ناب، آشنا می‏سازد. 
وقتی در این آینه شفاف و چشمه زلال معرفت به نظاره و تماشای نماز می‏نشینیم، ابعادی تازه‏تر و سیمایی درخشانتر از نماز را مشاهده می‏کنیم. 
کتاب حاضر، ما را به این تماشا دعوت کرده، دنیایی دیگر از نماز را در برابر دیدگان ما خاکیان ترسیم می‏کند. 
هنگامی که دیده می‏گشاییم و به این آینه می‏نگریم، نماز را چنین می‏بینیم:
بهترین نردبان قرب؛
چشمه جوشان خیر و برکت؛
کلید گشایش مشکلات؛
شست و شو دهنده دل؛
روح عرفان و اخلاص؛
برترین شعار پیامبران و امامان ع . 
اینها گوشه‏ای از افق بیکران نماز در آینه حدیث است. 
در این نوشتار، سخنانی نورانی از قرآن کریم و اولیاء دین در باب نماز، گردآوری شده و در 26 فصل منظم گشته است و شامل 150 آیه و حدود 2000 حدیث، غیر از بعد احکام، می‏باشد که از اکثر کتب شیعه و سنی جمع آوری شده است. 
این تعداد حدیث، نشان دهنده اهمیت فوق العاده نماز و مظلومیت آن است که در کتابهای مختلف تدوین شده و نمازگزاران، دستشان از این احادیث کوتاه بوده است؛ اما با مساعی مؤسسه انتشارات نبوغ، که امر طبع و نشر این کتاب را بر عهده گرفته است، نمازگزاران پی به اهمیت و اسرار نماز خواهند برد که امید است جامعه، یکپارچه به سوی نماز حرکت کرده و قلمها در راستای این امر مهم به کار افتند و محققین و مؤلفین و مبلغین برای نشر و ترویج بزرگترین واجب الهی تلاش نمایند. 
امتیازات این کتاب از این قرار است:
1 - دسته بندی آیات و احادیث به سبک موضوعی. 
2 - اعراب گذاری کامل. 
3 - اختصاص عنوان برای هر حدیث. 
4 - جمع آوری احادیث از منابع شیعی و سنی با ذکر کامل مأخذ آن. 
5 - ترجمه روان. 
6 - نگارش آیات و احادیث با خط درشت. 
7 - فهرست اجمالی و تفصیلی عناوین. 
خداوند را سپاسگزارم که مرا توفیق داد تا در راستای این مهم قدم بردارم و امیدوارم که سخنان گوهربار ائمه اطهار - علیهم السلام - ما را به بهره کافی برساند. 
در خاتمه لازم می‏دانم از همه کسانی که برای احیاء نماز تلاش می‏نمایند، خصوصا از جناب حجةالاسلام آقای قرائتی که دلسوزانه و عاشقانه در این راه گام برمی‏دارند، و نیز از برادر گرامی‏ام حجةالاسلام قربانعلی دهدایی که در ویراستاری این مجموعه همکاری لازم را به عمل آوردند، و همچنین از برادر عزیزم آقای برقعی و همکاران ایشان در مؤسسه پژوهش که در حروفچینی و صفحه آرایی زحمت فراوانی را متحمل شدند، و نیز از مؤسسه فرهنگی انتشارات نبوغ که برای چاپ و نشر این اثر با بهترین کیفیت اقدام نمودند، صمیمانه قدردانی و سپاسگزاری نمایم. 
رب اجعلنی مقیم الصلاة و من ذریتی
عباس عزیزی اراکی‏
حوزه علمیه قم‏
خرداد 1375 / شوال 1416

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: