منتشر شده در 14 فروردين 1394

174 - حدیث سه خلصت نمازگزار

قال الصادق - علیه‏السلام -:
للمصلی ثلاث خصال: اذا قام فی صلاته یتناثر علی البر من اعناق السماء الی مغرق رأسه و تحف به الملائکة من تحت قدمیه الی اعناق السماء و ملک ینادی: ایها المصلی! لو تعلم من تناجی ما انفتلت؛
برای نمازگزار سه فایده است:
1 - هرگاه به نماز می‏ایستد از بالای فضا تا فرق سر او نیکوییها ریزش دارد. 
2 - فرشتگان از زیر پا تا بالای آسمان بر او احاطه دارند. 
3 - فرشته‏ای به او ندا می‏دهد که ای نمازگزار! اگر بدانی با که مناجات می‏کنی، نماز را به پایان نمی‏بردی. 
ثواب الاعمال، ص 62. بحارالانوار، ج 82، ص 206


منتشر شده در 14 فروردين 1394

173 - حدیث نماز و برطرف شدن اندوه‏

قال الصادق - علیه‏السلام -:
ما یمنع احدکم اذا دخل علیه غم من غموم الدنیا ان یتوضا ثم یدخل المسجد فیرکع رکعتین یدعو الله فیهما، اما سمعت الله تعالی یقول: واستعینوا بالصبر و الصلاة؛
چه مانعی دارد که چون یکی از شما غم و اندوهی از غمهای دنیا بر او درآمد، وضو بگیرد و به مسجد برود و دو رکعت نماز بخواند و برای رفع اندوه خود خدا را بخواند مگر نشنیده‏ای که خدا می‏فرماید: واستعینوا بالصبر و الصلاة. 
مجمع البیان، ج 1، ص 100. وسائل الشیعه، ج 5، ص 263

منتشر شده در 14 فروردين 1394

171 - حدیث نماز، همچون ستون خیمه‏

قال رسول الله - صلی الله علیه و آله -:
مثل الصلاة مثل عمود الفسطاط، اذا ثبت العمود نفعت الاطناب و الاوتاد و الغشاء، و اذا انکسر العمود لم ینفع طنب و لا وتد و لا غشاء؛
نماز مانند ستون خیمه است، هرگاه که ستون ثابت شد طنابها و میخها و پوشش فایده می‏دهد، و آن گاه که ستون شکسته شد طناب و نه میخ و نه پوشش فایده نمی‏دهد. 
فروع کافی، ج 3، ص 266


منتشر شده در 14 فروردين 1394

172 - حدیث طالب خشنودی خدا توسط نماز

قال رسول الله - صلی الله علیه و آله -:
لیست الصلاة قیامک و قعودک، انما الصلاة اخلاصک و ان ترید بها الله وحده؛
نماز برخاستن و نشستن تو نیست، جز این نیست نماز خالص قرار دادن تو است و این که به آن خشنودی تنها خدا را بخواهی. 
اصول وافی، ج 2، ص 109. شرح نهج البلاغه‏ابن ابی الحدید، ج 1، ص 325

منتشر شده در 14 فروردين 1394

170 - حدیث بیشترین سعی و قصد برای نماز

قال رسول الله - صلی الله علیه و آله -:
لیکن اکثر همک الصلاة، فانها رأس الاسلام بعد الاقرار بالدین؛
بیشترین سعی و قصد تو نماز باشد، زیرا آن پس از اقرار بدین سر اسلام است. 
میزان الحکمة، ج 5، ص 366. بحارالانوار، ج 77، ص 127