آن گاه كه اهل سنّت نتوانستند با روش هاى علمى «حديث غدير» را بى اعتبار سازند، دلالت آن را زير سؤال بردند و گفتند: ما دلالت «حديث غدير» را بر امامت على عليه السلام و اين كه او به سان پيامبر صلى اللّه عليه وآله به مؤمنان از خودشان شايسته تر است، مى پذيريم; ولى اين حديث به خلافت بلافصل او دلالت ندارد; بلكه بر خلافت آن حضرت پس از عثمان بن عفّان ـ همان طورى كه در خارج واقع گرديده است ـ دلالت مى كند و منظور پيامبر خدا صلى اللّه عليه وآله از اين حديث، خلافت و امامت اميرالمؤمنين عليه السلام بعد از عثمان و در مرتبه چهارم است!
بايد دانست كه اهل سنّت ابوبكر و عمر را بر عثمان، برترى و تفضيل مى دهند; ولى در اين كه آيا على عليه السلام افضل است يا عثمان، اختلاف دارند! و برخى از آنان، على عليه السلام را بر عثمان برترى مى دهند.
البتّه ما با استناد به كتاب هاى اهل تسنّن، مى توانيم اثبات كنيم كه طبق احاديثى كه در فضايل خلفاى سه گانه آمده عثمان برتر از شيخين است. در اين صورت اگر عثمان بر شيخين برترى داده شود و على عليه السلام هم از عثمان افضل باشد ـ آن سان كه عدّه زيادى از بزرگان اهل تسنّن بر اين عقيده اند ـ به طور قطع و يقين، اميرالمؤمنين عليه السلام از همه امّت افضل خواهد بود و اين خود يكى از ادلّه امامت و خلافت بلافصل آن بزرگوار خواهد بود.
در هر صورت، اهل تسنّن با اين اشكال، دلالت «حديث غدير» را بر خلافت بلا فصل نفى كرده و مى گويند «حديث غدير» فقط خلافت على عليه السلام را بعد از عثمان بن عفّان ثابت مى كند.