نوع كساء

نوع كساء
حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)- 3

الف) در روايت عائشه
مسلم در «صحيح» خود، و حاكم در «مستدركش»، و بيهقى در «سُنَنُ الكبرى»يش و هر يك از طبرى و ابن كثير و سيوطى در تفسيرهايشان، از عايشه چنين روايت كرده‏اند ـ ما عبارت «صحيح مسلم» را نقل مى‏كنيم.
عائشه گويد: روزى رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بيرون آمد و عبائى نقشدار كه از موى سياه بافته شده بود، بر دوش داشت. ابتدا حضرت امام حسن آمد، او را به زير عبا جاى داد؛ پس از او حسين آمد، او را هم به زير عبا جاى داد سپس فاطمه آمد و در زير عبا قرار گرفت، بعد على آمد و او را هم همراه ديگران زير عبا؛ جاى داد و فرمود: «إنّما يُريدُ اللّه‏ُ لِيُذْهِبَ عَنْكُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطْهِيراً»6.
ب) در روايت «امّ سلمه»
هر يك از طبرى و قُرطُبىّ در تفسير آيه تطهير از امّ سلمه چنين نقل نموده‏اند: هنگامى كه آيه تطهير نازل شد، رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله على و فاطمه و حسن و حسين را فرا خواند و بر آنان كسائى خيبرى پوشاند...8.
و در حديثى ديگر از امّ سلمه آمده كه: آنها را با عبائى پوشاند...9.

4. حاكم، مستدرك بر صحيحين ج3/147ـ148.
5. «عائشه»
6. روايت عائشه را افراد زير نقل نموده‏اند: مسلم در صحيح خود باب فضائل أهل بيت ج7/130، بيهقى در السنن الكبرى باب أهل بيت نبى كيانند ج2/149، ذيل تفسير آيه در تفسير طبرى ج22/5، ابن كثير در تفسيرش ج3/485، و سيوطى در الدر المنثور ج5/198ـ199.
7. «امّ سلمه» نامش هند است و دختر ابى اميّه قريشى مخزومى است. پس از اينكه شوهر اولش، ابو سلمه پسر عبدالاسد، در جنگ احد بر اثر جراحتى شهيد شد، رسول خدا او را به همسرى انتخاب فرمود. امّ سلمه پس از شهادت امام حسين عليه‏السلام در سال 61 هجرى از دنيا رفت. اُسْدُ الغابه و تهذيب التهذيب.
8. اين روايت را طبرى از ابوسعيد از ام سلمه در تفسير خود ج22/6 نقل مى‏كند.
9. اين روايت را شهر بن حوشب بنا به نقل تفسير طبرى ج22/6 از ام سلمه نقل نموده است و ابن كثير هم در ج3/485 تفسيرش بدان اشاره دارد.
منبع : حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)
نویسنده: علامه سيد مرتضى عسكرى - مترجم: على اسلامى

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن