حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)- 4
الف) روايت عمر10 پسر ابى سلمه:
هر يك از طبرى و ابن كثير در «تفسيرشان»، و ترمذى در «صحيح» خود، و طحاوى در كتاب خود، «مشكل الآثار» از عمر فرزند ابى سلمه روايت كردهاند كه ـ لفظ حديث از طبرى است ـ : آيه «إنّما يُريدُ اللّهُ ...»در خانه امّ سلمه بر رسول خدا نازل شد و رسول خدا، حسن و حسين و فاطمه را فراخواند و در جلوى خود نشاند و على را هم در پشت سر خود نشاند و ايشان را به عبائى پوشاند و گفت: اينان اهل بيت منند. خداوندا! پليدى را از ايشان دور ساز و در نهايت پاكى، پاكيزهشان گردان11.
ب) در روايـت «واثله فرزند اَسْقَع»13 و اُمّ سَلَمه14 چنين است:
پيامبر خدا، على و فاطمه را در جلوى خويش نشاند و حسن و حسين را بر روى زانوانش و يا دامنش نشاند.
حاكم نيز در «مستدركش» و هيثمى در «مجمع الزّوائد» اين حديث را از واثله نقل كردهاند، حاكم گويد: اين حديث صحيح است به شرط شيخين15.
و طبرى و ابن كثير و سيوطى در «تفاسيرشان»، و بيهقى در «سُنَنُ الكبرى» و احمد در «مُسْنَد» خود، اين حديث را از «امّ سلمه» نيز نقل كردهاند.
10. «عمر»، پسر ابىسلمه قرشى مخزومى، ربيب پسر زن رسول خدا است. مادرش «امّسلمه» است. در سرزمين حبشه متولّد شد و در جنگ صفين همراه على عليهالسلام بود. حضرت على عليهالسلام او را والى و حاكم «بحرين» و «فارس» نمود و در سال 83 هجرى در مدينه درگذشت. (اُسْدُ الغابه ج4/79).
11. صحيح ترمذى ج12/85، تفسير طبرى ذيل تفسير آيه ج22/7، ابن كثير ج3/485، مشكل الآثارج1/335.
12. «واثِله» پسر اَسْقَع فرزند كعبِ ليثى است، نزديكيهاى جنگ تَبُوك، اسلام آورد، گفتهاند كه سه سال خادم پيامبر بود. و در سال بعد از 80 هجرى در دمشق يا بيت المقدّس درگذشت. (اُسْدُ الغابه ج5/77).
13. مستدرك صحيحين ج2/416 و ج3/147 و مىگويد به شرط شيخين اين روايت صحيح است، مجمع الزوائد ج9/167، مشكل الآثار طحاوى ج1/335.
14. تفسير طبرى ج22/6، تفسير ابن كثير3/483، سيوطى در الدر المنثور ج5/198، سنن بيهقى ج2/152، مسند احمد ج4/170.
15. يعنى اين حديث داراى شرط صحّت است نزد بُخارى و مُسْلِم صاحبان دو كتاب حديث صحيح شناخته شده.
منبع : حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)
نویسنده: علامه سيد مرتضى عسكرى - مترجم: على اسلامى