رسول خدا پس از نزول اين آيه چه كرد؟

رسول خدا پس از نزول اين آيه چه كرد؟
حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)- 19

1ـ از ابوسعيد خدرى است كه گويد: پيامبر چهل روز صبح به درب خانه على عليه‏السلام مى‏آمد به هنگام ازدواج على و فاطمه و مى‏فرمود: درود و رحمت و بركات خدا بر شما اهل بيت باد «إنّما يُريدُ اللّه‏ُ لِيُذْهِبَ عَنْكُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطْهِيراً» من با كسانى كه با شما دشمنى وزند دشمنم و با كسانى كه دوستدار شما باشند دوست هستم.
2ـ از ابو حمراء روايت شده است: نه ماه يا ده ماه كه خادم حضرت رسول بودم مى‏ديدم آن حضرت در طلوع فجر از خانه خارج مى‏شود و به درب خانه فاطمه و على و حسن و حسين عليهم‏السلام مى‏رود و دو طرف چهارچوب درب را مى‏گيرد و مى‏فرمايد: درود و رحمت و بركات خداوند بر شما باد.
ابو سعيد گويد ايشان در جواب رسول خدا مى‏گفتند و بر تو باد درود و رحمت و بركات خدا اى رسول خدا و سپس رسول خدا مى‏فرمود: «إنّما يُريدُ اللّه‏ُ لِيُذْهِبَ عَنْكُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطْهِيراً».
3ـ روايت از امير مؤمنان على عليه‏السلام است.
حارث از على عليه‏السلام نقل كند كه: رسول خدا هر روز صبح به سراغ ما مى‏آمد و مى‏فرمود: نماز، خداى شما را رحمت كند، نماز «إنّما يُريدُ اللّه‏ُ لِيُذْهِبَ عَنْكُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطْهِيراً».
4ـ روايت از ابو جعفر امام باقر عليه‏السلام است. كه از پدرش حضرت سجاد در تفسر سخن خداى عزوجل كه گويد: «و أمُر أهلك بالصلوة و اصطبر عليها»74 فرمايد:
اين آيه در مورد على و فاطمه و حسن و حسين عليهم‏السلام نازل شده است. رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هر سحرگاه بر درب خانه فاطمه مى‏آمد و مى‏فرمود: درود و رحمت و بركات خدا بر شما اهل البيت باد، نماز، خداى شما را رحمت كند: «إنّما يُريدُ اللّه‏ُ لِيُذْهِبَ عَنْكُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطْهِيراً».
و همين خبر با لفظى ديگر چنين است:
در تفسير آيه «و أمُر أهلك بالصلوة و اصطبر عليها» فرات قمى گويد: خداوند رسولش را امر فرموده تا اهل بيتش را جداى از ساير مردم اختصاص به امرى دهد تا اينكه مردم بدانند كه آل محمّد را در نزد خدا منزلت مخصوصى است كه مردم مشمول آن نيستند. هنگامى كه خداى تبارك و تعالى اين آيه را نازل فرمود رسول خدا هر روز هنگام نماز صبح بر درب خانه على و فاطمه و حسن و حسين عليهم‏السلام مى‏رفتند و مى‏گفتند: (تا آخر حديث كه گذشت).
ابو حمراء خادم پيامبر گويد: من شاهد اين عمل رسول خدا بودم.
5ـ روايت از امام صادق عليه‏السلام
امام جعفر صادق عليه‏السلام از پدرش و وى از پدرانش عليهم‏السلام نقل كند كه: پيامبر به هنگام طلوع هر صبح بر درب خانه على و فاطمه عليهماالسلام مى‏ايستاد و مى‏فرمود: سپاس خدايى راست كه احسانگر است. و زيبايى آفرين و نعمت بخش و فضليت پرور كه با نعمتش نيكى‏ها تحقق مى‏يابند در پاسخ احسان و نعمت‏ها و آزمون نيكوى خدا آوى ثناى ما را شنوندگان بشنوند و فرو بنديم به خدا پناه مى‏بريم. نماز، اى اهل بيت «إنّما يُريدُ اللّه‏ُ لِيُذْهِبَ عَنْكُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطْهِيراً»؛ ابو سعيد خدرى روايت كند كه: به هنگام نزول اين آيه رسول خدا به مدت نه ماه به درب خانه فاطمه و على به وقت هر نماز مى‏آمد و مى‏فرمود: نماز، خدا شما را رحمت كند، «إنّما يُريدُ اللّه‏ُ لِيُذْهِبَ عَنْكُم الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطْهِيراً» امام باقر عليه‏السلام فرمايد: خدا به رسولش مى‏فرموده تا اهلش را مخصوص اين امر گرداند جداى از ساير مردم تا اينكه مردم بدانند كه اهل بيت پيامبر را در نزد خدا منزلتى مخصوص است كه شامل ساير مردم نمى‏شود پس امر به نمازشان نمود همراه همه مردم و در اين آيه هم به گونه‏اى اختصاصى ايشان را امر فرمود.
مجلسى گويد: اين حديث را بان عقده از راه‏هاى زياد و غير او مانند ابن برزه و ابى رافع از اهل بيت روايت كرده‏اند.
و با لفظ ديگرى از امام صادق حديث وارد شده است و همچنين نظير آنچه گذشت از روايات در تفسير فخر رازى و غير آن در مورد تفسير آيه كريمه «و أمُر أهلك» آمده است.

74. سوره طه:132 «اهلت را به نماز امر نما و بر اين كار صبورانه پيگير باش».
منبع : حديث كساء در كتب معتبر مكتب خلفا و مكتب اهل بيت(ع)
نویسنده: علامه سيد مرتضى عسكرى - مترجم: على اسلامى

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن