332 : آيا مهدى عليه السلام از اولاد و نسل عباس است ؟

موعود شناسی و پاسخ به شبهات – پیرامون حسب و نسب امام

عباسيان براى تثبيت موقعيت سياسى خود دست به جعل احاديث زده و از احاديث متواتر مهدويت به نفع خود استفاده كرده اند اينك به نقد برخى از اين احاديث مى پردازيم :
1- احمد بن حنبل به سندش از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده كه فرمود:((هر گاه مشاهده نموديد كه پرچم هاى سياه از طرف خراسان مى آيد به آنها ملحق شويد زيرا در ميان آنها خليفه خدا مهدى است)). (935)
اين حديث را ابن قيم جوزيه در كتاب خود((المنار المنيف))تضعيف كرده است . زيرا در سند آن على بن زيد وجود دارد كه منفرداتش يعنى رواياتى كه تنها او نقل كرده قابل احتجاج نيست . (936)
2- ابن ماجه در سننش همين مضمون را نيز نقل كرده است . (937) ولى ابن قيم نيز آن را به خاطر وجود يزيد بن ابى زياد در سلسله سند آن تضعيف نموده است . آن گاه مى گويد:((اين حديث و حديث قبلى بر فرض ‍ صحت نمى تواند دليل بر اين باشد كه متولى سلطنت و حكومت جهانى مهدى از اولاد عباس است كه در آخرالزمان خروج خواهد نمود ...))(938)
خصوصا آنكه مهدى عباسى در آخرالزمان نبوده و با او بين ركن و مقام بيعت نشده است و دجال را نكشته و نيز حضرت عيسى عليه السلام براى مساعدت او از آسمان فرود نيامده است ، خصوصياتى كه در روايات براى حضرت مهدى عليه السلام آمده است .
به تعبير ديگر هيچ يك از علايم و خصوصيات حضرت مهدى موعود عليه السلام بر او صادق نبوده است .
3- عثمان به عفان از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده كه فرمود:((مهدى از فرزندان عباس موى من است)). (939)
اولا : ابن الجوزى پى به وضع اين حديث برده و لذا آن را در كتاب((الموضوعات))آورده است ، كتابى كه ر آن احاديث جعلى جمع آورى شده است .
ثانيا : اين حديث توسط سه نفر از صحابه : كعب الاحبار ، عثمان بن عفان و عبدالله بن عمر نقل شده است . سند حديث كعب كه ابن حماد آن را نقل كرده منقطع بوده و حكم اين نوع حديث حكم حديث مرسل است كه نزد شيعه و سنى اعتبارى ندارد مگر مراسيل برخى از افراد خاص و حديث عثمان بن عفان را كه محب الدين طبرى نقل كرده در سندش محمد بن وليد واقع است كه علماى رجال او را تضعيف نموده اند و سند روايت عبدالله بن عمر نيز ضعيف است .

935- مسند احمد ، ج 5 ، ص 277.
936- المنار المنيف ، ص 137 ، ذيل حديث 338.
937- سنن ابن ماجه ، ج 2 ، ص 1366 ، حديث 4082.
938- المنار المنيف ، ص 137 و 138.
939- كنز العمال ، ج 14 ، ص 264 ، ح 38663.
منبع :کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده :علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن