484 - سرلوحه برنامه هاى حضرت مهدى عليه السلام چيست ؟

موعود شناسی و پاسخ به شبهات – پیرامون تاریخ بعد از ظهور
گسترش عدالت در سراسر گيتى در راس آرمان هاى انقلاب امام مهدى عليه السلام قرار دارد و از هدف هاى اساسى آن تحول عظيم جهانى است ، چنان كه اين اصل از نخستين هدف ها و اصلى ترين برنامه هاى همه پيامبران بوده است ، كه در گذشته تاريخ ، اجتماعات و مردمان را بدان فرا خوانده اند و در راه تحقق آن فداكارى هاى فراوان كرده اند. مى توان گفت بيشترين درگيرى و مبارزه پيامبران بر سر اجراى عدالت بوده است ... .
امام زمان عليه السلام در برابر طبقات آگاه و عالمان و روشنفكرانى كه بخواهند به گونه اى در برابر اجراى عدالت بايستند مقاومت مى كند ، و با كسانى كه با توجيه كلام خدا و تاءويل آيات قرآن كريم ، قصد تضعيف مبانى انقلاب او را دارند درگير مى شود و آنان را از جلو راه انقلاب بر مى دارد.
((عدل))به معناى رعايت دقيق حق و حقوق مردم و برابرى همه آنها در برخوردارى از حقوق و منافع مشروع و معقول خويش است ، چنان كه((ظلم))زير پا نهادن حق و حقوق ديگران و نابرابرى و تبعيض ‍ است . عدالت ، زمينه حيات اجتماعى تنها در بخش ويژه اى از جامعه نيست بلكه در همه ابعاد حيات فردى و اجتماعى عامل اصلى حيات و زندگى انسان ، اصل عدالت و عدل است . عدل حيات زندگى است و زندگى بى عدالت مرگى است كه حيات پنداشته مى شود.
امام حسين عليه السلام فرمود:لو لم يبق من الدنيا الا يوم واحد لطول الله عزوجل ذلك اليوم حتى يخرج رجل من ولدى فيملاها عدلا و قسطا كما ملئت جورا و ظلما. كذلك سمعت رسول الله يقول(1265) ؛((اگر از عمر دنيا تنها يك روز باقى مانده باشد خداوند آن روز را دراز گرداند تا مردى از فرزندان من قيام كند و زمين را از عدل و داد بيا كند آن گونه كه از ستم و بيداد آكنده باشد. اين چنين از پيامبر صلى الله عليه و آله شنيدم .))
امام زمان در لحظات نخستين پس از تولد دهان به سخن گشود و عرض كرد:... اللهم انجز لى ما وعدتنى و اتمم لى امرى و ثبت و طاءتى و املا الارض بى عدلا و قسطا(1266) ؛((خداوندا! به آنچه بر من وعده دادى وفا كن و امر مرا به كمال برسان و گام هاى مرا استوار بدار و زمين را به دست من آكنده از عدل و داد ساز.))
امام على عليه السلام درباره عصر ظهور حضرت مهدى عليه السلام مى فرمايد:... لينزعن عنك قضاة السوء و ليقبضن عنكم المراضين و ليعزلن عنكم امراء الجور و ليطهرن الارض من كل غاش(1267) ؛((... امام مهدى عليه السلام قاضيان زشت كار را كنار مى گذارد و دست سازشكاران را از سرتان كوتاه مى كند و حكمرانان ستم پيشه را عزل مى نمايد و زمين را از هر نادرست و خائنى پاك مى سازد.))


1265- كمال الدين ، ج 1 ، ص 318.
1266- كمال الدين ، ج 2 ، ص 428؛ بحارالانوار ، ج 51 ، ص 13.
1267- بحارالانوار ، ج 51 ، ص 120.
منبع  : کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده : علی اصغر رضوانی

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن