485 - چه عواملى در موفقيت حضرت مهدى عليه السلام در گسترش عدل تاءثيرگذار است ؟

موعود شناسی و پاسخ به شبهات – پیرامون تاریخ بعد از ظهور
اگر بخواهيم راز و رمز موفقت آن حضرت را در پياده كردن حكومت عدل در پهنه زندگى بشر ترسيم كنيم مى توان گفت كه در آن روز هم فاعليت فاعل تام است و هم قابليت محل تكميل شده است ؛ زيرا در نظام امامت كه عهده دار اجراى حق و عدالت است ، شخص امام كه در راءس آن قرار دارد نمونه و الگوى اعلا و نمايش عملى و تجسم ظهور تمام برنامه هاى اسلامى و تعليمات آن و نسخه سعادت بخش جامعه بشرى است . در اين نظام ، هم قوانينى كه اساس عمل است به عدل حق و برقرارى توازن و تعادل نظر دارد و هم حاكم و نظام حكومت و قوه مجريه اى كه اجراى اين قوانين را بر عهده دارد از طريق عدل منحرف نمى شود.
عامل ديگر براى موفقيت حضرت مهدى عليه السلام در گسترش عدل در جامعه تكامل عقول بشر در آن عصر است . كسانى با عدل و داد درگيرند كه عقلشان كامل نيست و وقتى مردم از لحاظ عقل ضعيف باشند زير بار حكومت عدل نمى روند؛ زيرا طبق احاديث عدل از جنود عقل به شمار مى آيد و جور از جنود و لشكريان جهل . (1268)
لذا در روايتى از امام باقر عليه السلام مى خوانيم :اذا قام قائمنا وضع الله يده على روؤس العباد فجمع بها عقولهم و كملت بها احلامهم(1269) ؛((هنگامى كه قائم ما قيام كند خداوند دستش را بر سر بندگانش مى گذارد و بدين وسيله عقول آنها كامل و افكارشان را پرورش مى دهد.))
بنابراين ، عصر حضرت مهدى عليه السلام به جهت تكامل عقولشان و نيز عظمت نظام امامت به سرعت تمام پذيراى حكومت آن حضرت خواهند بود.

1268- كافى ، ج 1 ، كتاب عقل و جهل ، ح 14.
1269- بحارالانوار ، ج 52 ، ص 328. و اصول كافى ، ج 1 / كتاب العقل و الجهل ، ح 21.
منبع  : کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده : علی اصغر رضوانی

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن