باب تحريم اهانت به مؤمن و خوار داشتن او

1- امام باقر (ع) فرمود: چون پيغمبر (ص) را به معراج بردند، عرض كرد پروردگارا رتبه و منزلت مؤمن در پيش تو چگونه است؟ فرمود: اى محمد، هر كه به يكى از دوستان من اهانت كند، آشكارا به جنگ من برخاسته و من به يارى دوستانم از همه شتابانترم.

2- معلّى بن خنيس گويد: از امام صادق (ع) شنيدم كه مى‏فرمود: خداوند تبارك و تعالى فرمايد: هر كه به يكى از دوستان من اهانت نمايد در جنگ با من كمين كرده است، و من با سرعت تمام دوستانم را يارى مى‏كنم.

3- امام صادق (ع) فرموده است كه پيغمبر (ص) فرمود: خداى عز و جل فرموده است: هر كه به يكى از دوستان من اهانت كند محققا در جنگ با من كمين كرده است.

4- امام صادق (ع) از پدرانش نقل مى‏كند: كه پيغمبر (ص) در حديث مناهى فرموده است: هر كه به فقير مسلمانى بى‏اعتنايى كند، به حقوق الهى بى‏اعتنايى كرده و خداوند روز قيامت به او بى‏اعتنايى مى‏كند، مگر اين كه توبه كرده باشد.

5- پيغمبر (ص) فرمود: هر كه به فقير مسلمانى اكرام كند، روز قيامت خداوند از او راضى خواهد بود. آگاه باشيد هر كه برادر مسلمانش را اكرام كند خداى عز و جل او را گرامى مى‏دارد.

6- امام صادق عليه السلام از پدرانش نقل مى‏كند: كه پيغمبر (ص) فرمود:

هر كه مؤمنى را به خاطر فقر و تنگدستى‏اش خوار شمارد و يا او را تحقير كند، خداوند روز قيامت وى را رسوا و مفتضح مى‏كند.

(حديث 7 مانند حديث 6 مى‏باشد)

8- ابو بصير گويد امام صادق (ع) فرمود: هرگز مؤمن فقيرى را حقير و ناچيز نشماريد، زيرا هر كه مؤمنى را كوچك يا سبك و پست شمارد، خداوند او را كوچك شمارد و همواره نسبت به او خشمناك باشد، تا اين كه از كوچك شمردن مؤمنان دست بردارد و به آنها احترام كند، و يا اين كه توبه كند، و فرمود:

هر كه مؤمنى را به سبب تنگدستى و فقرش پست شمارد و تحقير كند، روز قيامت خداوند او را در برابر خلايق رسوا مى‏كند.

9- ابراهيم بن عمر يمانى گويد: امام صادق (ع) فرمود: هر كه توانايى كمك بر برادر دينى خود داشته باشد، ولى دست از يارى او كشيده و خوارش كند، خداوند او را در دنيا و آخرت خوار گرداند،

10- پيغمبر (ص) در يكى از خطبه‏هايش فرمود: هر كه مسلمان فقيرى را به خاطر فقرش خوار و پست شمارد، خدا را كوچك شمرده است، و همواره مورد خشم و غضب خداوند است تا اين كه او را راضى كند، و هر كه فقير مسلمانى را گرامى بدارد، روز قيامت خداوند را شاد و خندان ديدار مى‏كند. سپس فرمود: هر كه بر فقيرى ستم كند يا بر او تعدّى نمايد، يا او را حقير شمارد، خدا در روز قيامت وى را به شكل آدمكى به اندازه مورچه محشور گرداند تا اين كه داخل آتش دوزخ شود.

11- پيغمبر (ص) از قول جبرئيل نقل فرمود كه خداوند فرموده است: هر كه به يكى از دوستان من اهانت كند، آشكارا به جنگ من برخاسته است.

12- پيغمبر (ص) فرمود: اى بسا فرد ژوليده موى و غبار آلود كه جامه‏هاى كهنه بر تن دارد و در خانه‏ها خاك‏نشين است. هر گاه مرا به خدا سوگند دهد، به او نيكى مى‏كنم و خواهش او را انجام مى‏دهم.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: