منتشر شده در 14 فروردين 1394

224 - حدیث اسرار سلام نماز

قال الصادق - علیه‏السلام -:
معنی السلام فی دبر کل صلوة الامان؛ من ادی امر الله و سنة نبیه - صلی الله علیه و اله - خاشعا منه قلبه، فله الامان من بلاء الدنیا و برائة من عذاب الآخرة. و السلام اسم من اسماء الله تعالی، او دعه خلقه لیستعملوا معناه فی المعاملات و الامانات و الاضافات، و تصدیق مصاحبتهم فیما بینهم و صحة معاشرتهم. و اذا اردت ان تضع السلام موضعه و تودی معناه فاتق الله، و لیسلم منک دینک و قلبک و عقلک، و لا تدنسها بظلمة المعاصی؛ و لتسلم حفظتک، لا تبرمهم و لا تملهم و توحشهم منک بسوء معاملتک معهم، ثم صدیقک ثم عدوک. فان من لم یسلم منه من هو الاقرب الیه فالابعد اولی. و من لا یضع السلام مواضعه هذه، فلا سلام و لا تسلیم خ ل: سلم و کان کاذبا فی سلامه و ان افشاه فی الخلق؛
معنای سلام در پایان هر نماز، امان است؛ یعنی، هر کس امر خدا و سنت پیامبرش را با خشوع قلبی در مقابل خدا به جای آورد، از بلای دنیا در امان و از عذاب آخرت بر کنار است. و سلام نامی از نامهای خداوند تبارک و تعالی است که میان خلق خود به ودیعت نهاده تا معنا و محتوای آن را در داد و ستدها، امانتداری‏ها و در روابط با هم، و برای تأیید و تصدیق همنشینها و صحت آمیزش و معاشرتشان به کار ببرند. اگر خواستی سلام را جای خود نهی و حق معنای آن را ادا کنی، باید از خدا پروا کنی و دین، دل و عقلت از گزند و آسیب خودت در سلامت باشد و آنها را به تیرگی گناهان نیالایی؛ و باید فرشتگان نگهبانت را سلامت بداری، آنها را نیازاری و ملولشان نسازی و با بدرفتاری با ایشان آنان را از خود نترسانی؛ آن گاه دوستت و سپس دشمنت باید از جانب تو در سلام باشند که هر کس نزدیکترین کس به او از دست او در سلامت نباشد، به طریق اولی دورترین کس از او در سلامت نخواهد بود. و هر که سلام را در جایگاههایش ننهد، او را نه سلامی است و نه تسلیمی. و در سلام گفتنش دروغگو است هرچند بلند و آشکار در میان مردم سلام بگوید. 
مصباح الشریعه، باب 18، بحارالانوار، ج 82، ص 307


منتشر شده در 14 فروردين 1394

223 - حدیث اسرار تشهد

قال العسکری - علیه‏السلام - فی تفسیره:
ثم لا یزال یقول الله لملائکته - هکذا فی کل رکعة - حتی اذا قعد للتشهد الاول و التشهد الثانی، قال الله تعالی یا ملائکتی قد قضی خدمتی و عبادتی و قد ثنی علی و یصلی علی محمد نبی لاثنین علیه فی ملکوت السموات و الارض و لا صلین علی روحه فی الارواح فاذا صلی علی امیرالمؤمنین - علیه‏السلام - فی صلاته: قال الله له: یا عبدی! لا صلین علیک کما صلیت علیه و لاجعلنه شفیعک کما استشفعت به؛
سپس مدام خداوند تعالی - در هر رکعت از نمازی که بنده می‏خواند - خطاب به ملائکه چنین خواهد گفت؛ تا زمانی که برای تشهد اول و تشهد دوم نشست، در این هنگام خدای تعالی می‏گوید: ای ملائکه من! به تحقیق به جا آورد بنده من خدمت و عبادت مرا و اکنون نشسته و ثنای مرا می‏کند و درود بر محمد پیغمبر من می‏فرستد هر آینه بر او ثنا می‏فرستم در ملکوت آسمانها و زمین و هر آینه درود بر روح او می‏فرستم و زمانی که درود بر امیرالمؤمنین ع در نمازش فرستاد، خدا به او می‏گوید: ای بنده من! هر آینه من بر تو درود می‏فرستم، کما این که تو بر علی درود می‏فرستی، هر آینه او را شفیع تو قرار می‏دهم، چنانچه تو به وسیله او طلب شفاعت کردی. 
بحارالانوار، ج 82، ص 221

منتشر شده در 14 فروردين 1394

221 - حدیث اسرار سربرداشتن از سجده دوم‏

قال العسکری - علیه‏السلام - فی تفسیره:
فاذا رفع راسه قائما قال الله تعالی: یا ملائکتی! لا رفعته بتواضعه کما ارتفع الی صلاته؛
پس زمانی که سرش را سجده دوم بلند کرد و ایستاد، خداوند تعالی می‏گوید: ای ملائکه من! هر آینه او را به خاطر تواضعش در مقابل من رفعت خواهم داد، چنان که نماز او به سوی من بالا خواهد آمد. 
بحارالانوار، ج 82، ص 221


منتشر شده در 14 فروردين 1394

220 - حدیث اسرار سجده دوم‏

قال العسکری - علیه‏السلام - فی تفسیره:
فاذا سجد ثانیة: قال الله تعالی لملائکته: اما ترون عبدی هذا کیف عاد الی التواضع لی؟ لاعیدن الیه رحمتی؛
و هنگامی که سجده دوم را به جا آورد، خداوند تعالی خطاب به ملائکه خود می‏گوید: آیا این بنده مرا نمی‏بینید چگونه برای من تجدید تواضع نمود؟ هر آینه رحمت خود را برای او اعاده خواهم کرد. 
بحارالانوار، ج 82، ص 221