معاد در قرآن - 50
در اينجا به قسمتى از سخنان امام خمينى در توصيف دوزخ و عذابهاى دوزخى اشاره مى كنيم:
جهنم و عذابهاى گوناگون عالم ملكوت و قيامت صورتهاى عمل و اخلاق خود توست. تو به دست خود خويشتن را دچار ذلت و زحمت كردى و مى كنى، تو با پاى خود به جهنم مى روى و به عمل خود جهنم درست مى كنى، جهنم نيست جز باطن عمل هاى ناهنجار تو، ظلمتها و وحشت هاى برزخ و قبر و قيامت نيست جز ظل ظلمانى اخلاق فاسده بنى الانسان: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ * وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَـرّاً يَرَهُ». (1)
و مى فرمايد:
اين جا مال يتيم خوردى لذت بردى، خدا مى داند آن صورتى كه در آن عالم از آن در جهنم مى بينى، و آن ذلتى كه در آنجا نصيب توست چيست؟ اين جا بد گفتى به مردم، قلب مردم را سوزانيدى، اين سوزش قلب عباد خدا را خدا مى داند چه عذابى دارد، در آن دنيا، وقتى كه ديدى مى فهمى چه عذابى خودت براى خودت تهيه كردى. وقتى غيبت كردى صورت ملكوتى او براى تو تهيه شد، به تو رد مى شود، با او محشور مى شوى و عذاب آن را خواهى چشيد. (2)
1. معاد از ديدگاه امام خمينى، ص301.
2. همان، ص305.
و مى فرمايد:
خداى تعالى خبر مى دهد در كتاب منزل خود در آيه شريفه «نارُ اللّهِ المُوقَدَةُ * الَّتِى تَطَّلِـعُ عَلَى الأَفْئِدَةِ» از وصف آتشى كه ـ آتش خدا ـ استيلاى بر قلوب پيدا مى كند و قلوب را مى سوزاند، هيچ آتشى قلب سوزان نيست جز آتش الهى. تمام آتش دوزخ و عذاب قبر و قيامت و غير آنها را كه شنيدى و قياس كردى به آتش دنيا و عذاب دنيا اشتباه فهميدى، بد قياس كردى و آتش اين عالم يك امر عرضى سردى است، عذاب اين عالم خيلى سهل و آسان است، ادراك تو در اين عالم ناقص است و كوتاه است، همه آتشهاى اين عالم را جمع كنند روح انسان را نمى تواند بسوزاند، آنجا آتش علاوه بر اين كه جسم را مى سوزاند روح را مى سوزاند، قلب را ذوب مى كند فؤاد را محترق مى نمايد. (1)
منبع : معاد در قرآن
نویسنده : آیت الله امینی