القاب حضرت مهدي عليه السلام- مُضْطَر

e-z-6

«مضطر» در لغت به معناي كسي است كه بيماري، فقر و يا سختي‌هاي روزگار، او را ناگزير به تضرّع در درگاه خداوند کرده است.1 در برخي روايات از اين لقب، به عنوان يكي از القاب حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ياد شده و در قرآن مجيد نيز مورد اشاره قرار گرفته است:اَمَّنْ يجِيبُ المُضْطَرَّ اِذا دَعاهُ وَيكْشِفُ السُوءَ؛ 2 «اي كسي كه دعاي مضطر را اجابت مي‌‏كند و گرفتاري را بر طرف مي‏سازد».
در برخي از روايات، اين آيه تفسير به حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) و قيام ايشان شده است. امام صادق(عليه السلام) مي‏فرمايد: «اين آيه درمورد مهدي از آل‏محمد(عليهم السلام) نازل شده است؛ به ‏خدا

سوگند! مضطر او است؛ هنگامي كه در مقام ابراهيم دو ركعت نماز به ‏جا مي‏آورد و دست به درگاه خداوند متعال بر مي‏دارد؛ خداوند دعاي او را اجابت مي‏كند، ناراحتي‏ها را بر طرف مي‏سازد و او را خليفه روي زمين قرار مي‏دهد».3
بدون شك منظور از اين تفسير، منحصر ساختن مفهوم آيه، به وجود مبارك حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) نيست؛ بلكه آيه معناي گسترده‏اي دارد كه يكي از مصداق‏هاي روشن آن، وجود حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) است. پس زماني که همه جا را فساد مي‌گيرد، درها بسته مي‏شود، كارد به استخوان مي‏رسد، بشريّت در بن‏بست سختي قرار مي‏گيرد و حالت اضطرار در كل عالم نمايان مي‏شود؛ در اين هنگام حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) در مقدس‏ترين نقطه روي زمين، دست به دعا بر مي‏دارد و تقاضاي كشف سوء مي‏كند. خداوند نيز اين دعا را سرآغاز انقلاب مقدس جهاني او قرار مي‏دهد و به مصداق يجْعلكم خلفاء الارض او و يارانش را جانشينان روي زمين مي‏كند».4
15. منتَظَر
يكي از القاب حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ، «منتظَر» است كه در روايات فراواني به آن اشاره شده است. حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) خود نيز همانند ديگر انسان‏ها، منتظر است تا روزي فرا رسد و ارادة خداوند متعال، به برپايي حاكميت جهاني عدل و قسط تعلق گيرد. اما تنها كسي است كه انتظار ظهورش كشيده مي‏شود؛ از اين رو «منتظَر» نيز ناميده شده است.
از امام جواد(عليه السلام) پرسيده شد:‌اي فرزند رسول خدا! مهدي، به چه دليل منتَظَر ناميده شده است؟ فرمود: «لاَنَّ لَهُ غَيبَةً يكْثُرُ اَيامُها وَيطُولُ اَمَدُها فَينتَظِرُ خُرُوجَهُ المُخلِصُونَ وَينكِرُهُ المُرْتابُونَ...»؛5 «به اين علت كه براي او غيبتي است كه روزهايش زياد مي‏شود و مدتش بسيار طول مي‏كشد. پس مخلصان، انتظار ظهورش را مي‏كشند و اهل ترديد او را نكار خواهند کرد...».
زرارة بن اعين نيز مي‏گويد: از امام صادق(عليه السلام) شنيدم كه مي‏فرمود: «اِنَّ لِلْقائِمِ غَيبَةً قَبْلَ اَنْ يقُومَ»؛ قُلتُ لَهُ: وَ لِمَ؟ قالَ: «يخافُ»؛ _ و اَوْمأَ بِيدِهِ اِلي بَطْنِهِ _ ثُمّ قالَ: يا زُرارَةُ وَهُوَ المُنتَظَرُ الَّذي يشُكُّ النَّاسُ فِي وِلادَتِهِ...»؛6 «به درستي كه براي قائم پيش از آنكه قيام كند، غيبتي است. عرض كردم: قربانت شوم! براي چه؟ فرمود: مي‏ترسد ـ و به شكم خود اشاره كرد ـ سپس فرمود: او است منتظري كه مردم در تولدش شك كنند...».
......................................
1. مجمع‏البحرين، ج 3، ص 373.
2. نمل (27)، آيه 62.
3. تفسير نورالثقلين، ج 4، ص 94؛ ر.ك: الغيبة، ص 181، ح 30.
4. تفسير نمونه، ج 15، ص 521 و 522.
5. كمال‏الدين و تمام النعمة، ج 2، ص 378، ح 3.
6. همان، ج 2، ص 342، ح 24.

منبع :  القاب حضرت مهدي عليه السلام
نويسنده:خدامراد سليميان

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن