وجـوب روزه گـرفتن

ramazan-23

مـاه مبارک رمضـان در آئینه احادیث معصومین(علیهم السلام)
قرآن کريم  :
يا أيّها الّذينَ آمَنوا کُتِبَ عَلَيکُمُ الصّيامِ کَما کُتِبَ عَلَى الَذينَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ .
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! روزه بر شما نوشته (واجب) شده است ، آن گونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند ، نوشته شده بود . باشد كه پروا كنيد! . (1)

امام زين العابدين (ع) :
إنَّ اللّه َ افتَرَضَ خَمسا ولَم يَفتَرِض إلاّ حَسَنا جَميلاً : الصَّلاةَ ، وَالزَّكاةَ ، وَالحَجَّ ، وَالصِّيامَ ، ووِلايَتَنا أهلَ البَيتِ .  
خداوند ، پنج چيز را واجب كرده است و جز نيكو و زيبا ، واجب نكرده است : نماز ، زكات ، حج ، روزه و ولايت ما اهل بيت . (2)

امام رضا (ع)
فيما جَمَعَه الفضل بن شاذان من کلامه  فى علل الفرايض  :
فَإِن قيلَ : فَلِمَ اُمِروا بِصَومِ شَهرِ رَمَضانَ ؛ لا أقَلَّ مِن ذلِكَ ولا أكثَرَ؟
قيلَ : لِأَ نَّهُ قُوَّةُ العِبادِ الَّذي يَعُمُّ فيهِ القَوِيُّ وَالضَّعيفُ .  وإنَّما أوجَبَ اللّه ُ الفَرائِضَ عَلى أغلَبِ الأَشياءِ وأعَمِّ القُوى ، ثُمَّ رَخَّصَ لِأَهلِ الضَّعفِ . و إنَّما أوجَبَ اللّه ُ ورَغَّبَ أهلَ القُوَّةِ فِي الفَضلِ ، ولَو كانوا يَصلُحونَ عَلى أقَلَّ مِن ذلِكَ لَنَقَصَهُم ، ولَوِ احتاجوا إلى أكثَرَ مِن ذلِكَ لَزادَهُم .
امام رضا عليه السلام  در مجموعه اى كه فضل بن شاذان از سخن ايشان درباره حکمت واجبات گردآورده است   :  
پس اگر بگويند : چرا به روزه ماه رمضان فرمان يافته اند ، نه كمتر از آن و نه بيشتر؟  
گفته مى شود : براى آن كه انجام دادن اين مقدار روزه در توان بندگان است و نيرومند و ناتوان را فرا مى گيرد. همانا خداوند ، واجبات را بر پايه چيزهاى غالب تر و نيروهاى فراگيرتر ، مقرّر داشته و سپس ناتوانان را رخصت داده است . خداوند بر توانمندان واجب ساخته و به بيشتر ، تشويق كرده است ؛ و اگر شايسته كمتر از آن بودند ، از تكليفشان مى كاست و اگر به بيش از آن نياز داشتند ، بر تكليفشان  مى افزود .  (3)
پى نوشت ها:
1- البقره : 183 .
2- بشارة المصطفى : ص 108 . راجع الکافى : ج 8 ، ص 271 ، ح 399 .
3- علل الشرايع : ص 270 ، ح 9 . بحارالانوار : ج 6 ، ص 80 ، ح 1 ، و  ج 96 ، ص 370 ، ح 51 .

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن