برکه ای که اقیانوس شد

image 8
برکه ای که اقیانوس شد

نامها به سهولت در ذهن ها جاى مى ‏گیرند و به راحتى معانى بلند را منتقل مى‏ كنند به همین دلیل و دلایل دیگر، نامگذارى روزها و یا هفته‏ ها یكى از شیوه‏ هاى تبلیغاتى مثبت و منفى شده است و مطرح شدن و رواج پیدا كردن ارزشها یا ضد ارزشها را در پى دارد.
روز مادر، روز كارگر، روز پاسدار، روز جانباز و روز بهره ‏ورى و هفته دولت و ... نمونه‏هاى شایسته‏اى از نامگذارى روزها و هفته ‏ها در جامعه ما هستند. روز جهانى مستضعفین، روز جهانى قدس، روز آب، روز غذا و ... هم روزهایى است كه در سطح جهانى مطرح هستند و برخى از آنها به بركت انقلاب اسلامى مطرح شده ‏اند اسلام هزار و چهارصد سال پیش، از این شیوه براى القاى اندیشه‏ هاى نورانى خود و تثبیت آرمانهاى مقدس الهى، بهره گرفته است.
اسلام علاوه بر این كه براى برخى از روزها اسم هاى خاصى مانند عید قربان، عید فطر، روز عرفه و ... برگزیده بر همه این روزها نام ایام الله نهاده است تا عظمت و قداست این روزها هر چه بیشتر در ذهن و دل مؤمنان، نقش بسته و موجب تذكر و تنبه آنان گردد.
یكى از روزهایى كه در اسلام براى تعظیم آن، از شیوه نامگذارى بهره گرفته شده "غدیر" است ویژگى غدیر این است كه نامهاى گوناگونى براى آن قرار داده شده و این خود عظمت این روز را نسبت به روزهاى دیگر نشان مى ‏دهد
نام هاى روز غدیر، از اسرار و ابعاد این روز پرده برمى ‏دارند هر نامى از این نام ها درى تازه از قلعه بلند غدیر بر ما مى‏ گشاید چرا كه اسلام بر برگزیدن نامى براى زمان یا مكان و یا هر چیز دیگر، خصوصیات مسمى را در نظر داشته و به جنبه‏ ها و زوایاى آن توجه كرده است. از این روى شناختن و شناساندن نام هاى روز غدیر یك ضرورت است. با این كار تصویرى روشن از این روز در ذهن و دل نقش بسته و بیش از پیش این روز بزرگ را مى ‏شناساند.
شایسته است نامهاى غدیر را با بهترین شكل و زیباترین خط بنویسیم و محافل جشن و سرور عید غدیر را با آن، معنى و روحى تازه ببخشیم.
تعدادی از اسمائ غدیر در زیر ذکر می شود

بزرگترین عید خدا
روز گشایش
روز خشنودى پروردگار
روز شادمانى
روز لبخند
روز راهنمایى
روز بلندى گرفتن منزلت شایستگان؛
روز روشن شدن دلایل خدا
روز آزمایش بندگان؛
روز راندن شیطان؛
روز بیان كردن حقایق ایمان
روز كرامت
روز كمال دین
روز جداسازى حق از باطل
روز میثاق
روز آراستن
روز قبولى اعمال شیعیان
روز امن و امان
روز آشكار كردن امور پنهان
عید اهل بیت(ع)
عید شیعیان
روز اتمام نعمت
روز اظهار گوهر مکنون
روز بر ملا كردن مقاصد پوشیده
روز محمد(ص) و آل محمد(ص)
روز نماز
روز شكرگزارى
روز روزه‏ دارى
روز افشاى پیوند میان كفر و نفاق

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن