آیا حدیث عشره مبشره صحیح است ؟

آیا بیعت شجره می‌تواند ضامن رستگاری ابدی باشد، با این‌که اصحاب بیعت، خود به بدعت‌گذاری پس از پیامبر اعتراف‌کرده و خود را شایسته‌ی ستایش درمورد این واقعه ندانند؟(1)
اگر حدیث عشره‌ی مبشّره صحیح است چرا مسلم و بخاری آن را نیاورده‌اند؟
حال‌آن‌که ایشان چنان که دیده‌می‌شود از هیچ کوششی جهت ارتقاء مقام صحابه مضایقه‌نمی‌کردند.2
و اگر این حدیث صحیح است چرا شیخین در سقیفه‌ی بنی‌ساعده به آن احتجاج‌نکردند3
درحالی‌که آن‌جا همان جایی بود که می‌بایست برای اثبات موقعیّت و منزلت والای خویش به هر چه در توان دارند استنادکنند، چنان‌که کردند...؟

_____________________________________
1_ صحیح البخاری - البخاری - ج 5 - ص 65 – 66: حدثنی أحمد بن اشکاب حدثنا محمد بن فضیل عن العلاء بن المسیب عن أبیه قال لقیت ‹ صفحه 66 › البراء بن عازب رضی الله عنهما فقلت طوبى لک صحبت النبی صلى الله علیه وسلم وبایعته تحت الشجرة فقال یا ابن أخی انک لا تدرى ما أحدثنا بعده
الإصابة - ابن حجر - ج 3 - ص 67: وقال سعید بن منصور حدثنا خلف بن خلیفة عن العلاء بن المسیب عن أبیه عن أبی سعید قلنا له هنیئا لک برؤیة رسول الله صلى الله علیه وسلم وصحبته قال إنک لا تدری ما أحدثنا بعده
2ـ حذف نام سمره در خریدوفروش مشروبات در صحیح بخاری:صحیح بخاری،ج 3،ص 40،کتاب البیوع، باب کم یجوز الخیار
حذف و تغییر عقیده امیرمومنان بر دروغ‌گو، گنه‌کار، حیله‌گر و خائن بودن شیخین: صحیح بخاری، ج 6 ، - ص 190 – 191،کتاب النفقات
3ـ داستان سقیفه به روایت عمربن‌خطّاب در صحیح بخاری: صحیح بخاری، ج 8، ص 25–28، کتاب المحاربین من اهل الکفر و الرده

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن