92 - آيا مى توان به مضمون حديث غير متواتر اعتقاد پيدا نمود؟

موعود شناسی  وپاسخ به شبهات  - پیرامون  دفاع از مهدویت
اهل سنت ، از آنجا كه موضوع ظهور حضرت مهدى عليه السلام را از جمله خبرهايى مى دانند كه پيامبر اكرم به آن بشارت داده است ، لذا به جهت وجود روايات صحيح السند در اين موضوع ، اعتقاد و ايمان به آن را واجب مى دانند ، گر چه - بر فرض - روايات در حد تواتر نباشد.
حمود بن عبدالله تويجرى مى گويد:((هر چه به طريق صحيح از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به آن خبر داده شده ، ايمان به آن بر هر مسلمانى واجب است ، زيرا در راستاى اعتراف و شهادت به رسالت اوست ...)). آن گاه تويجرى از احمد بن حنبل و موفق ابومحمد مقدسى نيز همين ادعا را نقل مى كند. (209)
از در جاى ديگر مى گويد:((در ايمان به خبرهاى غيبى تواتر شط نيست ... بلكه هر خبر غيبى كه به سند صحيح از رسول خدا صلى الله عليه و آله ثابت شده ايمان به آن واجب است ، خواه آن خبر متواتر باشد يا واحد ، و اين قول اهل سنت و جماعت است ...)). آن گاه براى مدعاى خود به آيه نباء تمسك كرده است . (210)
دكتر محمد احمد اسماعيل مقدم مى گويد ،((هر حديثى كه به طور صحيح از رسول خدا صلى الله عليه و آله رسيده ايمان به آن بر هر مسلمانى واجب است ، و اين از لوازم شهادت به نبوت و رسالت پيامبر اسلام است ...)). (211)

209- اتحاف الجماعة ، ج 1 ، ص 6.
210- اتحاف الجماعة ، ج 1 ، ص 7.
211- المهدى و فقه اشراط الساعة ، ص 23 و 24.
منبع :کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده :علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن