برخى گمان كرده اند كه((ولايت تكوينى امام))به معناى تفويض امر عالم به شخص امام است كه اين با عقيده توحيد افعالى سازگارى ندارد. و قرآن نيز يهود را به جهت اين عقيده شديدا مورد سرزنش قرار داده است . (574)
براى جمع بين اعتقاد به((توحيد افعالى))و اينكه در عالم وجود هيچ كارى بدون اراده و مشيت خداوند انجام نمى گيرد و اعتقاد به((ولايت تكوينى))امام بايد گفت :
اولا: هرگز تمام امور عالم به امام واگذار نشده است .
ثانيا : در آن امورى نيز كه امام تصرف تكوينى مى كند همانند ساير امور اراده و مشيت خاص الهى نيز بر آن تعلق گرفته است .
574- سوره مائده ، آيه 64.
منبع :موعود شناسی وپاسخ به شبهات
نویسنده: علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران