موعودشناسی وپاسخ به شبهات – پیرامون وجود امام مهدی علیه السلام در روايات فريقين

218 -  حديث((ثقلين))چگونه دلالت بر وجود امام زمان عليه السلام دارد؟
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله حديثى فرمود:ان تارك فيكم خليفتين كتاب الله حبل ممدود ما بين السماء و الارض او ما بين السماء الى الارض ، و عترتى اهل بيتى و انهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض(662) ؛((همانا من دو جانشين را در ميان شما مى گذارم كتاب خدا ريسمان كشيده شد مابين آسمان و زمين يا مابين آسمان تا زمين ، و عترتم اهل بيتم ، و همانا اين دو از يكديگر جدا نمى شوند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.))
در اين حديث پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى فرمايد:((كتاب و عترت تا قيامت از يكديگر جدا نمى شوند))، مطابق اين گفتار اگر زمانى عدل كتاب كه همان عترت است در روى زمين نباشد لازم مى آيد كه اين دو از يكديگر جدا شده باشند و اين با ظاهر حديث مخالف است .
ابن حجر مكى مى گويد:((در احاديثى كه سفارش به اهل بيت شده به اين نكته اشاره دارد كه تا روز قيامت زمين خالى از اهل بيتى كه اهليت هدايت دارند نخواهد بود ، همان گونه كه كتاب عزيز چنين است و لذا اهل بيت امان براى اهل زمين معرفى شده اند و نيز در روايات آمده است :((در هر قوم و دسته اى عدولى از اهل بيت من است)). (663)
حافظ سمهودى مى گويد: از اين حديث((ثقلين))استفاده مى شود كه هر زمان بايد فردى از اهل بيت كه سزاوار تمسك به اوست تا روز قيامت موجود باشد تا امر به تمسكى كه در روايت به آنها شده معنا پيدا كند همان گونه كه كتاب عزيز چنين است . و لذا اهل بيت امان اهل زمين معرفى شده اند كه هر گاه از روى زمين بروند زمين نيز نابود خواهد شد)). (664)
همين معنا از علامه مناوى در شرح جامع الصغير سيوطى رسيده است . (665) نتيجه اينكه از حديث ثقلين كه مورد اتفاق بين شيعه و سنى بوده و از احاديث متواتر است به خوبى استفاده مى شود كه در هر زمان امام معصومى از عترت پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت معصوم او بايد موجود باشد ، امامى كه اهليت براى اقتدا و تمسك را داشته باشد كسى كه خود به هدايت مطلق رسيده و از ضلالت به دور است و لذا مى تواند ديگران را نيز به هدايت مطلق رسانده و از مطلق ضلالت گمراهى دور كند. چنين شخصى در اين زمان غير از حضرت مهدى عليه السلام نيست .

662- مسند احمد ، ج 5 ، ص 181.
663- صواعق المحرقه ، ص 90
664- جواهر العقدين .
665- فيض القدير ، ج 3 ، ص 15.
منبع :موعود شناسی وپاسخ به شبهات
نویسنده: علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن