222 - حديث (عدم خلو زمان از امام قرشى ) چگونه بر وجود امام زمان عليه السلام دلالت دارد؟

موعودشناسی وپاسخ به شبهات – پیرامون وجود امام مهدی علیه السلام در روايات فريقين
بخارى و مسلم و ديگران به سندهاى خود از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده اند كه فرمود:لا يزال هذا الامر فى قريش ما بقى من الناس اثنان(670) ؛((اين امر خلافت در قريش ثابت است مادامى كه دو نفر از مردم باقى باشد.))
در اين حديث خبر از واقعيتى خارجى مى دهد كه واجب است تحقق يابد و وظيفه مسلمين است كه خلافت رسول خدا صلى الله عليه و آله را در هر زمان به دست يك نفر شايسته از قريش قرار دهند. مقصود از((هذا الامر))چيست ؟ همان امرى است كه در آيه((اولى الامر))به آن اشاره شده است :اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم(671) . مطابق بيان فخر رازى و ديگران مقصود از((اولى الامر))در اين آيه معصومين هستند. (672)
پس بايد در هر زمانى امام معصومى از قريش باشد مادامى كه عمر دنيا به سر نيامده و از مردم روى زمين دو نفر باقى مانده است و او در اين زمان غير از حضرت مهدى عليه السلام نيست .
به بيان ديگر: مقصود از((الامر))در روايت و آيه ، امر زعامت و ولايت و رهبرى ظاهرى و باطنى و هدايت مطلق مردم به حق و حقيقت است ، شخصى كه به تمام معنا دارى صفات و خصوصيات پيامبر است تا بتواند امر خلافت و جانشينى او را در تمام شوؤنات به جز وحى ادامه دهد ، چنين شخصى در هر زمان بايد موجود باشد و در اين زمان كسى جز حضرت مهدى عليه السلام نيست .
ابن حجر عسقلانى مى گويد:((نماز خواندن عيسى عليه السلام پشت سر مردى از اين امت در آخر الزمان و نزديك به برپايى قيامت دلالت صحيح بر اين قول دارد كه : زمين هيچ گاه از حجتى كه قائم بالله است خالى نخواهد بود)). (673)

670- صحيح بخارى ، ج 9 ، ص 78؛ صحيح مسلم ، ج 3 ، ص 1452؛ مسند احمد ، ج 2 ، ص 29.
671- سوره نساء ، آيه 59.
672- تفسير فخر رازى ، ح 10 ، ص 144؛ تفسير الميزان ، ج 4 ، ص 384 - 401.
673- فتح البارى ، ج 6 ، ص 385.
منبع :موعود شناسی وپاسخ به شبهات
نویسنده: علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن