232 - احاديث سيزده امام چگونه قابل توجيه است ؟

موعود شناسی وپاسخ به شبهات – پیرامون وجود امام مهدی علیه السلام در احادیث
ظاهر برخى از روايات اشاره به آمدن سيزده خليفه بعد از رسول خدا صلى الله عليه و آله دارد ، در توجيه اين روايات مى گوييم :
1- هيچ يك از علماى شيعه چنين ادعايى نكرده كه امامان بعد از پيامبر صلى الله عليه و آله سيزده نفرند ، جز هبة الله بن احمد مفيد عمرى كه نجاشى درباره او نقل مى كند:((او هم صحبت و هم مجلس با ابوالحسين بن ابى شيبه علوى زيدى بوده و براى او كتابى تاءليف كرده است . او امامان را سيزده نفر شمرده و زيد بن على بن حسين را به جهت خوشايندى ابن ابى شيبه زيدى جزء امامان به شمار آورده است .
2- رواياتى كه برخى از كج فهم ها امامت سيزده امام را از آنها فهميده اند برخى به جهت سوء تعبير راويان حديث است .
از آن جمله در روايت سليم آمده است كه پيامبر صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: تو و دوازده نفر از اولادت امامان بر حق مى باشيد. معلوم است كه در تعبير به دوازده امام حضرت امير المومنين عليه السلام نيز داخل بوده است خصوصا به قرينه روايات متواترى كه در كتب شيعه و سنى وجود داشته و اشاره بلكه تصريح به آمدن دوازده خليفه بعد از پيامبر صلى الله عليه و آله دارد.
3- در كتاب سليم بن قيس هلالى بيش از بيست حديث است كه دلالت بر آمدن دوازده امام بعد از پيامبر صلى الله عليه و آله دارد.
4- كلينى و سليم بن قيس كه اين گونه روايات را در كتب حديثى خود آورده اند از داعيان و مريدان دوازده امام هستند. و اين خود دلالت بر اشتباه نساخ در نقل حديث دارد و لذا تمام كسانى كه اين گونه احاديث را نقل كرده اند در باب دوازده امام آورده اند.
5- همه احاديثى كه ظهور بدوى در سيزده امام دارد ضعف سندى دارد.


منبع :موعود شناسی وپاسخ به شبهات
نویسنده: علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن