شيخ صدوق رحمة الله عليه به سند خود در حديثى نقل مى كند كه امام حسن مجتبى عليه السلام بعد از مصالحه با معاويه و اعتراض برخى به آن حضرت در اين جهت فرمود:و يحكم ما تدرون ما عملت ، و الله الذى عملت خير لشيعتى مما طلعت عليه الشمس او غربت ، الا تعلمون انى امامكم مفترض الطاعة عليكم واحد سيدى شباب اهل الجنة بنص رسول الله صلى الله عليه و آله على ؟ قالوا: بلى . قال : اءما علمتم ان الخضر عليه السلام لما خرق السفينة و اقام الجدار و قتل الغلام كان ذلك سخطا لموسى بن عمران عليه السلام اذا خفى عليه وجه الحكمة فى ذلك و كان ذلك عند الله تعالى ذكره حكمة و صوابا. اما علمتم انه ما منا احد الا و يقع فى عنقه بيعة لطاغية زمانه الا القائم الذى يصلى روح الله عيسى بن مريم عليه السلام خلفه فان الله عزو جل يخفى ولادته و يغيب شخصه لئلا يكون لاحد فى عنقه بيعة اذا خرج ذلك التاسع من ولد اخى الحسين بن سيدة الاماء يطيل الله عمره فى غيبته ثم يظهره بقدرته فى صورة شآب دون اربعين سنة ذلك ليعلم ان الله على كل شى ء قدير(692) ؛((واى بر شما نمى دانيد كه من چه كردم به خدا سوگند آنچه را من انجام دادم براى شيعيان از آنچه خورشيد بر او طلوع و غروب كرده بهتر است . آيا نمى دانيد كه من امام شما هستم كه اطاعتم بر شما واجب است ؟ آيا من يكى از دو آقاى جوانان اهل بهشت به تصريح رسول خدا صلى الله عليه و آله نيستم ؟ گفتند: آرى . فرمود: آيا نمى دانيد خضر عليه السلام هنگامى كه كشتى را سوراخ و ديوار را برپا و غلام را كشت ، مورد غضب موسى بن عمران قرار گرفت به جهت آنكه حكمت آن را نمى دانست . ولى اين امر نزد خداوند متعال مطابق حكمت و صواب بود. آيا نمى دانيد كه هر يك از ما بر گردن خود بيعت طاغوت زمان خود را داريم ، جز قائمى كه عيسى بن مريم عليه السلام پشت سر او نماز مى گزارد. خداوند عزوجل ولادت او را مخفى خواهد نمود و شخصش را غايب خواهد كرد تا آنكه بر گردن او از جانب هيچ كس هنگام خروج بيعت نباشد او نهمين از اولاد برادرم حسين و فرزند بهترين زنان است . خداوند عمر او را در غيبتش طولانى خواهد گرداند آن گاه او را به قدرت خود در صورت جوانى كمتر از چهل سال ظاهر خواهد نمود ، تا دانسته شود كه خداوند بر هر كارى قدرتمند است)).
692- كمال الدين ، ص 315؛ بحارالانوار ، ج 51 ، ص 132 ، ح 1.
منبع :کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده :علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران