غيبت كبرا

272 - عصر غيبت كبرا چه خصوصيات ويژه اى دارد؟
موعود شناسی و پاسخ به شبهات – پیرامون غیبت کبرا

عصر غيبت كبرا زمانى است كه با انتهاى غيبت صغرا شروع شده است . انتهايى كه توسط اعلان امام زمان عليه السلام در سال 329 هجرى صورت گرفت . حضرت در نامه اى به على بن محمد سمرى از انتهاى سفارت و شروع غيبت كبرا خبر داد.
عصر غيبت كبرا داراى شرايط و خصوصياتى است كه به برخى از آنها اشاره مى كنيم :
1- مسلمانان در اين عصر در ظاهر از رهبر و امام خود جدا شده اند ، و او را نمى بينند و يا اگر مى بينند او را نمى شناسند و اين حكم كلى براى عموم شيعيان است ، گر چه ممكن است برخى به جهت مصالحى مشرف به لقاى حضرت شوند.
2- گسترش ظلم و ستم در روى زمين ، نيز از ويژگى هاى عصر غيبت كبرا است و با اين ويژگى بين اين زمان و عصر حكومت اسلامى در زمان حيات پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله تمييز داده مى شود.
3- تاكيد الهى بر امتحان امت اسلامى در عصر غيبت كبرا زيرا در اين عصر مردم با مشكلات بيشترى رو ه رو خواهند بود از قبيل :
الف : گسترش فساد و فحشا در جامعه اسلامى و جهان .
ب : انواع فشارهاى سياسى و مشكلات كه در راه پذيرش حق و ايمان است .
ج : مواجهه انسان با انواع شبهات در وجود امام زمان عليه السلام .
در نتيجه مشاهده مى كنيم كه امامان عليه السلام تاكيد فراوانى بر اين موضوع مهم داشته اند. همان گونه كه از حضرت موسى بن جعفر عليه السلام روايت شده كه فرمود:اذا فقد الخامس من ولد السابع ، فالله الله فى اديانكم لا يزيلكم عنها احد ، يا بنى ! انه لابد لصاحب هذا الامر من غيبة حتى يرجع عن هذا الامر من كان يقول به ، انا هى محنة من الله عزوجل امتحن الله بها خلقه ...(829) ؛((هر گاه پنجمين از اولاد هفتمين مفقود شد ، پس خدا را ، خدا را در اديانتان ، مواظب باشيد كه معتقدات شما را زايل نكنند. اى فرزندم ! به طور حتم براى صاحب اين امر غيبتى است به حدى كه معتقدان به آن از اين امر رجوع مى كنند ، و اين محنتى است كه خداوند به واسطه آن خلقش را امتحان مى كند ...)).

829- كافى ، ج 1 ، ص 336 ، ح 2.
منبع :کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده :علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن