283 - آيا اين گونه غيبت در بين انبيا هم سابقه داشته است ؟

موعود شناسی و پاسخ به شبهات – پیرامون غیبت کبرا

غيبت و دورى حجت خدا از بين مردم امرى تازه و جديد نيست كه در اين امت آن هم در آخرين وصى پيامبر خاتم صلى الله عليه و آله تحقق پيدا كرده باشد ، بلكه سنتى الهى بوده كه حتى در بين انبيا نيز پيدا شده است . اينك به اسامى برخى از آنها اشاره مى كنيم :
1- حضرت ادريس عليه السلام
مطابق برخى روايات ادريس پيامبر به جهت مشاجره اى كه بين او و جباران زمانش ايجاد شد بيست سال از ميان امتش غايب شد و در كوه ها و غارها به سر مى برد. خداوند ملكى را موكل بر او نموده بود تا هنگام غروب آفتاب افطارى او را حاضر كند ... (843)
2- حضرت صالح عليه السلام
صدوق رحمة الله عليه به سندش از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود:ان صالحا عليه السلام غاب عن قومه زمانا و كان يوم غاب عنهم كهلا ... فلما رجع الى قومه يعرفوه بصورته ...(844) ؛((همانا صالح عليه السلام مدتى از قومش غايب شد هنگام غيبت پيرمردى بود ... و وقتى كه به قومش بازگشت كسى او را به چهره نمى شناخت ...)).
3- حضرت ابراهيم عليه السلام
حضرت ابراهيم عليه السلام نيز بنابر نقل روايات مدتى از ابتداى ولادت تا سالهاى زيادى مخفى بود و امر خود را كتمان مى كرد تا آنكه خداوند او را مامور به ابلاغ رسالتش نمود. (845)
4- حضرت موسى عليه السلام
صدوق نقل مى كند:((... حضرت موسى عليه السلام از شهر مصر به مدين فرار كرده ، در آنجا مدت زيادى نزد حضرت شعيب عليه السلام اقامت نمود ...))(846)
5- حضرت شعيب عليه السلام
مجلسى به سندش از امام على عليه السلام نقل كرده كه فرمود:ان شعيبا النبى عليه السلام دعا قومه الى الله حتى كبر سنه ، ودق عظمه ، ثم غاب عنهم ما شاء الله ثم عاد اليهم شابا(847) ؛((شعيب پيغمبر ، قومش را به سوى خدا دعوت كرد تا پير شد استخوانهايش ضعيف شد ، آن گاه تا مدتى كه خواست خدا بود از ميان مردم غايب شد و سپس در حالى كه جوان شده بود به سوى آنها بازگشت ...)).
6- حضرت الياس عليه السلام
قطب راوندى نقل مى كند كه حضرت الياس عليه السلام از ميان قومش هفت سال غايب شد در آن مدت در صحراها و بيابان ها متوارى بود. (848)
7- حضرت دانيال نبى عليه السلام
صدوق رحمة الله عليه مى گويد:((دانيال نبى 90 سال از ميان قومش غايب و اسير دست بخت النصر بود و پيروانش همگى در اين مدت انتظارش را مى كشيدند))(849)
8- حضرت عيسى عليه السلام
حضرت عيسى عليه السلام دو نوع غيبت داشته است : يكى در مدت 12 سال در سرزمين هاى شام و مصر و ديگر از هنگامى كه خواستند او را به دار آويزند ، تا هم اكنون كه بيش از دو هزار سال از عمر او مى گذرد و هنوز زنده است . وى هنگام ظهور حضرت مهدى عليه السلام براى تشكيل حكومت عدل جهانى ايشان را مساعدت خواهد نمود.

843- كمال الدين ، ج 1 ، ص 130 ، ح 1؛ سعد السعود ، ص 125.
844- كمال الدين ، ص 136و 137؛
845- كمال الدين ، ج 1 ، ص 138.
846- كمال الدين ، ج 1 ، ص 145.
847- بحارالانوار ، ج 12 ، ص 385 ، ح 10.
848- قصص راوندى ، ص 248.
849- كمال الدين ، ج 1 ، ص 385 ، ح 10.
منبع :کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده :علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن