299 - آيا ما در عصر فترت قرار داريم ؟

موعود شناسی و پاسخ به شبهات – پیرامون غیبت کبرا

احمد كاتب مى گويد برخى از شيعيان قائل به توقف و انقطاع امامت و قول به فترت ، همانند فترت بين انبيا شده اند و در ادعاى خود به اخبارى تمسك كرده اند كه دلالت بر امكان انقطاع امامت دارد خصوصا هنگامى كه خداوند بر خلقش غضب كند. آنان مى گويند:((نزد ما الان همان وقت است .))(879)
پاسخ :
اولا : شيخ مفيد رحمة الله عليه در((الفصول المختاره))بعد از آنكه به گروه هاى مختلف بعد از امام حسن عسكرى عليه السلام اشاره كرده مى فرمايد: ولى در زمانى كه الان ما در آن قرار داريم به جز شيعه دوازده مامى همگى منقرض شده و يا به اين دسته گرويده اند. (880)
ثانيا : با مراجعه به رواياتى كه مستمسك((احمد الكاتب))در انكار ولادت و وجود حضرت مهدى عليه السلام شده پى مى بريم كه آن روايات نه تنها بر عدم ولادت دلالت ندارد بلكه بر وجود و ولادت حضرت مهدى عليه السلام دلالتى صريح دارد. اينك نص روايت را مرور مى كنيم :
محمد بن فرج مى گويد: امام ابو جعفر عليه السلام در نامه اى بر من چنين نوشت :اءذا غضب الله تبارك و تعالى على خلقه نحانا عن جوارهم(881) ؛((هر گاه خداوند تبارك و تعالى بر خلقش ‍ غضب كند ما را از همجوارى آنها دور خواهد كرد.))
اين روايت به طور صريح دلالت بر ولادت و وجود حضرت مهدى عليه السلام دارد ، لكن مستفاد آن اين ست كه در عين وجود از منظر شما غايب است .
ثالثا : روايت از حيث سند ضعيف است همان گونه كه مرحوم مجلسى نيز به آن اشاره كرده است .
رابعا : اين روايت مخالف روايات ديگرى است كه متواتر بوده و دلالت بر خالى نبودن زمين از حجت دارد.

879- تطور الفكر السياسى ، ص 123.
880- الفصول المختاره ، ص 259.
881- كافى ، ج 1 ، ص 343 ، ح 32.
منبع :کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده :علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن