303 - به چه دليل اين زمان آخرالزمان است ؟

موعود شناسی و پاسخ به شبهات – پیرامون غیبت کبرا

در روايات اسلامى براى دوره آخرالزمان علايم و نشانه هايى ذكر شده كه با تحقق اين علايم و نشانه ها پى مى بريم كه هم اكنون در دوره آخرالزمان قرار داريم . اينك به برخى از اين علايم و نشانه ها اشاره مى كنيم :
1- گسترش ترس و ناامنى
امام باقر عليه السلام مى فرمايد:لا يقوم القائم الا على خوف شديد ...(886) ؛((حضرت قائم عليه السلام قيام نمى كند مگر در دورانى پر از بيم و هراس .))
و نيز فرمود:((مهدى عليه السلام هنگامى قيام مى كند كه زمام كارهاى جامعه در دست ستمكاران باشد.))(887)
2- تهى شدن مساجد از هدايت
پيامبر صلى الله عليه و آله درباره وضعيت مساجد در آخرالزمان مى فرمايد:مساجدهم عامرة و هى خراب من الهوى(888) ؛((مسجدهاى آن زمان آباد و زيباست ولى از هدايت و ارشاد در آن خبرى نيست .))
3- سردى عواطف انسانى
رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در اين باره مى فرمايد:فلا الكبير يرحم الصغير و لا القوى يرحم الضعيف و حينئذ ياءذن الله له بالخروج(889) ؛((در آن روزگار بزرگترها به زيردستان و كوچكترها ترحم نمى كنند و قوى بر ضعيف ترحم نمى نمايد. در آن هنگام خداوند به او [مهدى عليه السلام ] اذن قيام و ظهور مى دهد.))
4- گسترش فساد اخلاقى
رسول خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد:((قيامت برپا نمى شود تا آنكه زنى را در روز روشن و به طور آشكار گرفته در وسط راه به او تعدى مى كنند و هيچ كس اين كار را نكوهش نمى كند.))
محمد بن مسلم مى گويد: به امام باقر عليه السلام عرض كردم : اى فرزند رسول خدا ، قائم شما چه وقت ظهور خواهد كرد؟ امام فرمود:اءذا تشبه الرجال بالنساء و النساء بالرجال . و اكتفى الرجال بالرجال و النساء بالنساء(890) ؛((هنگامى كه مردها خود را شبيه زنان و زنان خود را شبيه مردان كنند. آن گاه كه مردان به مردان اكتفا كرده و زنان به زنان اكتفا كنند.))
5- آرزوى كمى فرزند
پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود:((رستاخيز بر پا نمى شود تا آنكه كه كسى پنج فرزند دارد و آرزوى چهار فرزند كند و آنكه چهار فرزند دارد مى گويد كاش سه فرزند داشتم و صاحب سه فرزند آرزوى دو فرزند دارد و آنكه دو فرزند دارد آرزوى يك فرزند بنمايد. و كسى كه يك فرزند دارد آرزو كند كه كاش ‍ فرزندى نداشت)). (891)
6- مرگ هاى ناگهانى
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:((قيامت بر پا نمى گردد تا اينكه مرگ سفيد ظاهر شود. گفتند: اى رسول خدا مرگ سفيد چيست ؟ فرمود: مرگ ناگهانى)). (892)
7- جنگ و كشتار
امام رضا عليه السلام فرمود:((پيش از ظهور امام زمان كشتارهاى پياپى و بى وقفه رخ خواهد داد)). (893)

886- الغيبة ، نعمانى ، ص 235.
887- ملاحم ، ابن طاووس ، ص 77.
888- بحارالانوار ، ج 2 ، ص 190.
889- بحارالانوار ، ج 52 ، ص 380.
890- كمال الدين ، ج 1 ، ص 331.
891- فردوس الاخبار ، ج 5 ، ص 227.
892- الفائق ، ج 1 ، ض 141
893- الغيبة ، نعمانى ، ص 271.
منبع :کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده :علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن