برخى براى استدلال بر عدم امكان رويت در عصر غيبت كبرا به روايات خاصى تمسك كرده اند از جمله آنكه در روايت آمده است :((ولكن حجت مردم را مى شناسد ولى آنان او را نمى شناسند)). و نيز در روايتى آمده است :((او مردم را مى بيند ولى مردم او را نمى بينند)).
پاسخ :
1- نفى در اين گونه روايات نسبت به عموم مردم است و لذا منافاتى با رويت و معرفت برخى از افراد ممتاز ندارد.
2- روايت دوم در مورد حج است و لذا عموميت ندارد.
3- مقصود از عدم رويت در روايت دوم به قرينه((لا يعرفونه))كه در روايت اول آمده ، نشناختن است ، خصوصا آنكه در روايت حضرت مهدى عليه السلام به حضرت يوسف تشبيه شده است كه مردم او را مى ديدند ولى نمى شناختند.
منبع :کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده :علی اصغر رضوانی
انتشارات مسجد مقدس جمکران