384 : چه ارتباطى بين امام زمان عليه السلام با كوه رضوى و ذى طوى است ؟

موعود شناسی وپاسخ به شبهات – پیرامون دعای ندبه
امام زمان عليه السلام در عصر غيبت كبرا مكان خاصى ندارد ، نه در كوه رضوى مخفى است و نه در ذى طوى و نه در سرداب مقدس . آرى برخى از فرقه هاى كيسانيه كه منقرض شده اند معتقد بودند كه محمد بن حنفيه در كوه رضوى مخفى است . پس چه ارتباطى با اين دو كوه و امام زمان عليه السلام وجود دارد كه در دعاى ندبه به آن اشاره شده است ؟
پاسخ : قبل از پاسخ اشكال بايد بدانيم كه رضوى و ذى طوى چه مكانى است ؛
ذى طوى اسم مكانى است داخل حرم كه حدود يك فرسخ تا مكه فاصله دارد و از آنجا خانه هاى مكه پيداست . (1031)
و رضوى كوهى از كوه هاى مدينه منوره است در نزديكى ينبع ، كه فاصله بين آن كوه تا مدينه چهل ميل است . در مدح و فضيلت آن كوه رواياتى وارد شده است .
در جواب سؤال فوق مى گوييم : آرى ما معتقديم كه حضرت مكان معين در عصر غيبت ندارد و روايات و ادعيه اين مطلب را تاءييد مى كند ، ولى اين جمله به معناى آن نيست كه حضرت در كوه رضوى يا در منطقه ذى طوى مخفى است ، بلكه معنايى كنايى دارد به اين معنا كه براى حضرت هيچ مكان معينى نيست ، و لذا اين جمله هيچ ارتباطى با عقيده كيسانيه ندارد.
و اما اينكه چرا اين دو مكان به طور خصوص در اين دعا ذكر شده ، به جهت تقدس و تبرك اين دو مكان است ، و ثابت شده كه حضرت عليه السلام در اين دو مكان زياد تردد داشته اند.
و ممكن است كه در ذكر اين منطقه اشاره به اين نكته باشد كه حتى اين دو موضع كه مورد اهتمام كيسانيه است تحت تصرف امام مهدى عليه السلام و محل تردد آن حضرت است . و يا اينكه مقصود از ذى طوى مكه مكرمه و رضوى مدينه منوره باشد ، آن گونه كه در كتاب((اخبار مكه))اشاره شده است .

1031- مجمع البحرين .
منبع  : کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده : علی اصغر رضوانی

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن