407 : مقصود از((نفس زكيه))كه قبل از ظهور كشته خواهد شد كيست ؟

موعود شناسی وپاسخ به شبهات – پیرامون علایم ظهور

در روايات شيعه به علامتى قبل از ظهور حضرت مهدى عليه السلام به عنوان((قتل نفس زكيه))اشاره شده است كه بعد از اين جنايت ، حضرت ظهور خواهند كرد.
از امام صادق عليه السلام نقل شده كه فرمود:ليس بين قائم آل محمد و بين قتل النفس الزكيه الا خمسة عشر ليلة(1077) ؛((بين قيام قائم عليه السلام و كشته شدن نفس زكيه بيش از پانزده شبانه روز فاصله نيست .))
شيخ مفيد رحمة الله عليه مى گويد: از جمله علايم ظهور ، كشته شدن نفس زكيه در پشت كوفه با هفتاد نفر از صالحين است)). (1078)
از برخى روايات ، نفس زكيه ديگرى نيز استفاده مى شود كه ماءمور تبليغ از طرف امام زمان عليه السلام است كه بين ركن و مقام به شهادت خواهد رسيد. (1079)
برخى ممكن است گمان كنند كه نفس زكيه كه در اين روايات به شهادت آن اشاره شده همان محمد بن عبدالله بن حسن بن على بن ابى طالب است كه در زمان منصور عباسى قيام كرد تا حق اهل بيت عليه السلام را از ظالمان بستاند. ولى شواهد و قرائن موجود بر خلاف اين احتمال را دلالت دارد:
1- در برخى روايات اشاره به كشته شدن نفس زكيه بين ركن و مقام دارد كه محمد بن عبدالله بن الحسن در آن نقطه به شهادت نرسيده است .
2- مطابق برخى روايات بين ظهور حضرت و كشته شدن نفس زكيه پانزده شب فاصله است .
3- كشته شدن محمد بن عبدالله بن الحسن قبل از ولادت حضرت مهدى عليه السلام بوده است و لذا نمى توان آن را از علايم ظهور دانست .
4- محمد بن عبدالله نيَّت خالص از عملكرد خود نداشته است ، و لذا بنابر نقل((مقاتل الطالبين))ادعاى مهدويت نمود و پدرش نيز او را بعد از زوال دولت بنى اميه و قبل از تاسيس دولت بنى عباس به عنوان مهدى معرفى كرد. (1080)
5- در روايتى از امام صادق عليه السلام مى خوانيم كه فرمود:((بعد از كشته شدن نفس زكيه صاحب امر ظهور خواهد كرد)). (1081) كه در بعديت نزديك ظهور دارد.

1077- كمال الدين ، ص 649.
1078- ارشاد ، ج 2 ، ص 368.
1079- بحارالانوار ، ج 52 ، ص 307 ، ح 81.
1080- مقاتل الطالبين ، ص 171.
1081- كافى ، ج 8 ، ص 225.
منبع  : کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده : علی اصغر رضوانی

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن