مهدی منتظر(عج) در نهج البلاغه – قسمت اول-مهدویت در اسلام

mahdie-montazer

مهدويت در اسلام
مسئله‏ي مهدويت در اسلام آنچنانکه شيعه مطرح مي‏کند يکي از اصيل‏ترين پايه‏ هاي تداوم اسلام و شرط اساسي انقلاب جهاني اسلام و پيروزي و حاکميت همه جانبه آئين قرآن بر ديگر آئينها و حکومتهاي جهان است.
زيرا تنها در سايه رهبري امام واجد شرايط و خليفه معصوم و منبعث از جانب بنيانگذار اسلام است که اسلام راستين با آزادي کامل و ابعاد گسترده‏اش در همه‏ي شئون علمي، سياسي، اجتماعي اقتصادي، عبادي اخلاقي، فرهنگي، قضائي، نظامي و غيره... مي‏تواند در سراسر جهان و در ميان عموم توده‏ هاي بشري خود نمائي کند و در همين حال وعده الهي در قرآن مجيد [1] مبني بر پيروزي مستضعفان بر مستکبران عينيت و تحقق پيدا نمايد.
مگر نه اين است که در طول چهارده قرن گذشته تاريخ اسلام صدها کشور بزرگ و کوچک و جزيره و اميرنشين، در گوشه و کنار جهان وجود داشته و دارد، که مردمش و هيئت حاکمه‏اش و صدا و سيمايش و دانشگاه و دادگستريش همه و همه دم از اسلام زده و مي‏زنند.
و هم اکنون در همه اين مراکز انواع شعارهاي اسلامي از طريق رسانه‏هاي گروهي، و کتاب و مقاله، با ابعاد گسترده‏تر از گذشته توجه عموم را به خود جلب کرده، و اکثرا مدعي هستند و تا حدي هم راست مي‏گويند که قانون اساسي خود را از روي قرآن تدوين نموده ‏اند.

ولي متاسفانه نمي‏توانيم، نه يک کشور پهناور چهل مليون نفري همچون مصر را بلکه يک کشور بسيار کوچکي را معرفي کنيم که نظام صد در صد اسلامي بر آن حاکميت داشته و از هر جهت مورد عمل بوده باشد.
در صورتي که اگر رهبري کشورها را زمامداران لايق و مسلمان- که هم آگاهي از اسلام داشتند و هم آزادي از سر سپرده‏گي اجانب و استعمارگران- عهده دار بودند، اين چنين انواع انحراف گرائي، کجروي مادي و معنوي، فقر و عقب افتادگي همه جانبه، ظلم و فساد جايگزين اسلام نمي‏شد.
و اين چنين اختلافات عقيدتي و اخلاقي و سياسي و مسلکي و طبقاتي و اجتماعي، حدود يک ميليارد مسلمان را دچار تفرقه و جدائي نمي‏کرد و تحت نفوذ دشمنان اسلام و استعمار گران قرار نمي‏داد و دست گدائي آنان را در جهت علم و صنعت و خوراک و پوشاک و دارو و درمان پيش شرق و غرب دراز نمي‏کرد.

بدين ترتيب عدل و مساوات واقعي و جهاني و نجات بشريت از يوغ ظلم و جور و جهل و ناداني و فقر نا امني معنا و مفهومي نخواهد داشت، مگر با روي کار آمدن يک زمامدار لايق و نيرومندي که با آزادي مطلق و به دور از هر گونه ترس و تقيه و وابستگي و خود فروختگي در صحنه عمل وارد شود و قبل از هر چيز اسلام اصيل را از چنگال اسارت زمامداران نالايق خود فروخته و مسلمانان فريب خورده آزاد سازد و آنگاه براساس قوانين اصيل اسلامي و روش پيامبر (ص) و علي (ع) بر مردم حکومت نمايد.
آري به عقيده شيعه اماميه و محققان اهل‏تسنن، اين لباسي است که به قامت يکتا فرزند امام حسن عسکري «مهدي منتظر» دوخته شده و اوست تنها منجي عالم بشريت که مسئوليت اين کار بعهده‏اش واگذار شده و هم اوست که در سايه رهبريش مستضعفان جهان بر مستکبران پيروز و آنچه را که قرآن مجيد در ديگر آيه به بندگان شايسته خدا نويد داده و مي‏گويد:
و لقد کتبنا في الزبور من بعد الذکر ان الارض يرثها عبادي الصالحون. [2] به برکت وجود او و بدست او تحقق خواهد يافت.

________________________________________
[1] قصص 5:28 و نريد ان نمن علي الذين استضعففوا في الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين.

[2] انبياء 105:21 مادر زبور پس از ذکر (تورات) نوشته‏ايم که زمين را بندگان شايسته خدا بارث خواهند برد.

منبع :کتاب مهدی منتظر(عج) در نهج البلاغه
نوشته مهدی فقیه ایمانی

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن