مهدی منتظر(عج) در نهج البلاغه – قسمت پانزدهم

نهج البلاغه  صبحي صالح ص 517

... فاذا کان ذلک، ضرب يعسوب الدين بذنبه، فيجتمعون اليه کما يجتمع قزع الخريف.

... پس آنگاه که وضع اين چنين شد پيشواي دين به خشم آيد و آمادگي خود را اعلام کند در اين موقع- مومنين- با شتاب دورش جمع شوند، همان گونه که ابرهاي پائيزي به هم پيوسته شوند.

در لغت عرب يعسوب به ملکه زنبور عسل گفته مي‏شود و چون روش زندگاني اين حيوان بظاهر کوچک، اما پر برکت برخوردار از موقعيت رهبري زنبوران عسل است که با جاه و جلال و داراي نقش حياتي در جهت پيدايش و زيست صدها و هزارها زنبور عسل و محصول ارزنده و شفا بخش آنها مي‏باشد در حقيقت انفع و اطهر حيوانات است امير مومنان از فرزندش امام قائم (بخاطر نقش رهبري و روش حکومتي حضرتش که توام با عدل و امنيت جهاني و مايه سعادت و نجات بشري و مفيدترين و منزه ترين حکومتهاي جهان از انواع آلودگي‏ها، وابستگي‏ها، و تجاوزها خواهد بود) به يعسوب تعبير فرموده و گويد:
يعسوب دين بهنگام ظهور همچون شير که بهنگام غضب دم بر زمين زند و نعره کشد حالت خشم از خود نشان دهد و با شدت و قاطيعت خود را معرفي و آمادگيش را براي قيام جهاني اعلام فرمايد.
در اين موقع مومنان آنچنان که توده‏هاي ابر پائيزي با سرعت به هم مي‏پيوندند از هر سوي دنيا شتابانه بدور او گرد آيند و با رهبري حضرتش وارد صحنه عمل شون.
نيز پيامبر اسلام (ص) کرارا از امير مومنان علي (ع) بعنوان يعسوب نام برده، چنانچه امام در کلماتش [1] از خود تعبير به يعسوب فرموده است.
سيد رضي مولف «نهج البلاغه» گويد : يعسوب آقاي بزرگي است که در آن روز زمامدار مردم خواهد بود و «قزع» توده‏هاي ابر بدون آب است.
ابن ابي الحديد [2] مي‏نويسد:
اين خبر از پيشگوئي‏هائي مي‏باشد که امام ايراد نموده و از مهدي آخر الزمان ياد فرموده است.
و معناي ضرب بذنبه استقرار و بحال آرامش در آمدن بعد از اضطراب است.
چه يعسوب، ملکه زنبور عسل و رهبر آنست و بيشترين اوقاتش در حال پرواز با دو بال خود مي‏باشد و هنگامي که دم خود را بر زمين زند ديگر از پرواز و حرکت باز ايستاده به آرامش گرايد. آنگاه مي‏نويسد !
خواهيد گفت: اين نظريه همانند عقيده اماميه است در اينکه: مهدي بحال ترس و پنهاني در گوشه و کنار زمين بسر برد، آنگاه در آخر الزمان ظهور کند و در مرکز حکومت خود ثابت و مستقر گردد.
ولي من مي‏گويم طبق مذهب ما (اهل تسنن) بعيد نيست که امام مهدي همان کسي که در آخر الزمان ظهور مي‏کند نخست از روي مصلحتي که خدا از آن آگاه است در حال اضطراب و پراکندگي حکومت نمايد و از آن پس حکومتش مستقر و پراکندگيش سامان يابد. [3] در اين جا باز مي‏بينيم ابن ابي الحديد براي فرار از رفتن زير بار ولادت و غيبت آن حضرت به توجيه ناموجه پرداخته و احتمالات غير قابل انطباق با پيشگوئي امير مومنان را دستاويز قرار داده و با لقمه دور سر گردانيدن همان نظريه شيعه را ارائه مي‏دهد، منتها در قالب عقيده شخصي خودش:
نيز هروي اين فراز را بنقل از امير مومنان آورده و همچون ابن ابي الحديد پيرامون آن اظهار نظر کرده است. [4] و زمخشري گويد: جمله: و ضرب بعسيب ذنبه (که معنايش دم بر زمين زدن است) درين مورد بمعناي ايستادگي و پايداري او با پيروان خويش است. [5] و ابن اثير بدنبال نقل اين جمله مي‏نويسد:
مقصود: دوري گزيدن از برخورد با فتنه و شتابانه سير کردن با اتباع خود در زمين مي‏باشد [6] و علامه قندوزي در باب 74 «ينابيع الموده» منظور امام امير مومنا ن را از اين سخن حضرت مهدي دانسته است.
در پايان، با توجه باظهار نظرهائي که درباره اين فراز از سخن امام بعمل آمده چنين استفاده مي‏شود.
1- پيشگوئي امير مومنان علي (ع) از ظهور فرزندش حضرت مهدي عج بعنوان يک امر مسلم و شدني.
2- ظهور حضرت مهدي (ع) بشکل قيام گسترده ديني و بعنوان زمامدار مطلق و بي چون و چراي جهان اسلام خواهد بود.
3- او همانند ملکه زنبور عسل از يکسو نقش مرکزيت و رهبري جامعه‏ي مومنين را بعهده خواهد داشت و از سوئي وجود مقدس او در روش حکومتي مايه خير و برکت و موجوديت افراد بشر است چنانکه ملکه زنبور عسل خود منشا پيدايش و ادامه حيات هزاران هزار زنبور کارگر، فعال و عسل ساز مي‏باشد.
4- هنگام ظهور حضرت مهدي (ع) توده‏هاي انبوه مردم از گوشه و کنار جهان همچون توده‏هاي ابر پائيزي با شوق و شتاب به سوي او رهسپار و پروانه وار دور شمع وجودش گرد آيند.
5- حضرت مهدي (ع)- بدون هيچگونه برخوردي با فتنه‏ها و فتنه جويان- با پيروان خود به پيروزي مطلق مي‏رسد و سرانجام مشکلات و موانع يکي پس از ديگري از سر راهش بر طرف خواهد شد.
آري اينها حقايقي است که دهها بلکه صدها روايت از پيامبر و امامان معصوم بيانگر آنست و بخاطر اختصار علاقمندان را بمصادر مربوطه ارجاع مي‏دهد.
________________________________________
[1] حکمت 306 نهج البلاغه.
[2] شرح نهج البلاغه ج 19 ص 104.
[3] شرح نهج البلاغه ج 19 ص 104.
[4] غريب الحديث ج 1 ص 185 و ج 3 ص 440 چاپ دائره المعارف هند.
[5] الفائق ج 2 ص 431، بحار الانوار ج 51 ص 113 به نقل از زمخشري.
[6] النهايه ج 4 ص 170.

منبع :کتاب مهدی منتظر(عج) در نهج البلاغه
نوشته مهدی فقیه ایمانی

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن