چگونگی یادکردن از امام عصر "علیه السلام"

آفتاب در غربت - 10
امام‌زمان"علیه‌السلام" نعمتی است که جای گزینی ندارد، و خلأ ناشی از عدم شناخت ایشان به هیچ صورتی پر نمی‌شود. بنابراین انسان عاقل و فهمیده، به هر بهانه‌ای از امام‌زمان خویش یاد می‌کند و می‌کوشد که ایشان را فراموش نکند. البته اگر ولیّ نعمت در قلب انسان جای داشته باشد، دل، سراپردۀ معرفت او باشد، هیچ‌گاه به دست فراموشی سپرده نمی‌شود، و انسان به صورت‌های مختلف از او یاد می‌کند. به عنوان نمونه کسی که به فرزند خود بسیار علاقه‌مند است، با کمترین مناسبتی به یاد فرزندش می‌افتد. هر گاه کودکی به قد و اندازۀ او ببیند، یا اسم او را جایی بشنود، خیلی سریع متوجه او می‌گردد. و به همین ترتیب، به میزان محبّتی که به فرزند خویش دارد، با قلب و زبان از او یاد
می‌کند. از طرفی شناخت و معرفت نعمت ، انسان را نسبت به ولیّ نعمت خویش علاقه‌مند می‌سازد، که نتیجۀ آن پیوسته یاد کردنِ، هر چند با دیدن چیزی باشد که حدّاقلّ تناسب را با او دارد. پس راه افزایش ذکر، تقویت محبّت است که زیر بنای محبّت هم معرفت است. از طرف دیگر، یاد کردنِ معروف به محبّت بالاتر منجر می‌گردد. و اظهار محبّت نیز، زمینه‌ساز معرفت بیشتر نسبت به محبوب می‌شود. یعنی معرفت و محبّت و ذکر، زنجیره‌ای را تشکیل می‌دهند که همواره یکدیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهند. کسی که علاقۀ بسیاری به پدر یا معلّم یا دوست خود دارد، همیشه از او یاد می کند. اگر به سفر زیارتی برود، حتماً برای او دعا می‌کند، در حالی که کسانی هستند که اگر درخواست دعا نکنند، هیج یادی از آن‌ها نمی‌شود. امّا اگر انسان محبّت داشته باشد، لازم نیست که سفارش به ذکر او شود. امام‌عصر"علیه‌السلام" به خواستِ خداوند متعال، ولیِّ نعمتِ اصلی همۀ مخلوقات است، و بیشترین حقّ‌ها را بر آنها دارد. پس باید از جهت کمِ و کیف و نوع و... در بالاترین سطح ممکن، از او یاد شود. بنابراین همان‌طور که در مقابل خدای عزّوجلّ باید شکر‌گزار باشیم و قلباً متوجّه باشیم که هرنعمتی حداقلّ یک بار ((الحمدلله)) می‌طلبد. اگر آب می‌خوریم، نفس می‌کشیم، سالم هستیم و درد نداریم و... باید به درگاه الهی سپاس‌گذار باشیم. امام‌زمان"علیه‌السلام" هم واسطۀ تمام نعمت‌های الهی است، پس در ازاء هر نعمتی باید از ایشان قدردانی شود، و هرگاه که الحمدلله می‌گوئیم، به زبان و قلب هم باید از حضرت بقیةالله"ارواحنا فداه" تشکر کنیم. اگر خداوند مورد حمد قرار گیرد امّا
امام"علیه‌السلام" مشکور نگردد، در حقیقت شکر خدا هم ادا نشده است.
حال باید با دقّت بررسی کنیم: آیا امام عصر"علیه‌السلام" را در هر نعمتی که داریم و هر نقمتی که نداریم، مورد شُکر قرار می‌دهیم؟! وقتی فرزند خود را سالم می‌بینیم، وقتی در سایۀ پدر و مادر خویش در رفاه و امنیت به سر می‌بریم، وقتی از شرّ هزاران رنج و سختی خود را در امان می‌یابیم، وقتی... آیا بعد از حمد خدا، از امام زمان"علیه‌السلام" خویش هم تشکّر می‌کنیم؟!
هیچ وقت شده بگوئیم: یا صاحب‌الزمان از شما متشکر هستیم که ما را حفظ فرمودید، به ما سلامتی دادید، فرزند سالم عطا کردید، و در مقابل از هزاران بیماری جلوگیری کردید، گرفتاری‌ها را از ما دور فرمودید و... .
آیا به فرزندان خویش یاد داده‌ایم که قبل از تشکّر از پدر و مادر، شکر امام‌زمان"علیه‌السلام" را به جای آورند؟! و... باید بدانیم که اگر شُکر ایادیِ نعمت ادا نشود، شکر خدا هم تحقّق نیافته است. اگر یاد امام عصر "علیه‌السلام" نشود، در واقع خداوند متعال مورد کفران قرار گرفته است.

منبع : کتاب آفتاب در غربت
نویسنده : دکتر سید محمد بنی هاشمی

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن