آیا خواندن غیر خدا شرک است؟

qoran

شکی نیست که خواندن “من دون الله” جایز نیست و قرآن کسانی که “من دون الله” را می خوانند مذمت می کند.

«قُلْ أَ رَأَیْتُمْ شُرَکاءَکُمُ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَرُونی‏ ما ذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ [فاطر/۴۰] بگو این شرکایى که به جاى خدا مى ‏خوانید به من بگویید ببینم چه چیزى از زمین را آفریده‏ اند؟»

اما “من دون الله” چه معنایی دارد؟ آیا هر اسمی جز اسم “الله” و سایر نام های او “من دون الله” شمرده می شود؟

قرآن می گوید “من دون الله” سرپرستی وجود ندارد:

«لا یَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِیًّا وَ لا نَصیراً[نساء/۱۷۳]

براى خود، غیر از خدا، سرپرست و یاورى نخواهند یافت.»

و هر کسی که ” من دون الله” را سرپرست خود بگیرد، مانند عنکبوتی است که سست ترین خانه ها را دارد:

«مَثَلُ الَّذینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ[عنکبوت/۴۱]

مثَل کسانى که غیر از خدا را اولیاى خود برگزیدند، مثَل عنکبوت است که خانه ‏اى براى خود انتخاب کرده.»

و از سویی قرآن غیر الله را سرپرست بر حق و لازم معرفی می کند:

«إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ [مائده/۵۵]

سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده ‏اند همانها که نماز را برپا مى ‏دارند، و در حال رکوع، زکات مى‏ دهند.»

کسی که به دنبال حقیقت است، با دقت در همین آیات می یابد که منظور از ” من دون الله” هر اسمی غیر از اسم خدا نیست، بلکه هر امری است که در عرض خدا قرار گرفته و خواندن او با خواندن خدای متعال منافات دارد.

«وَ یَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ ما لَیْسَ لَهُمْ بِهِ عِلْمٌ[حج/۷۱]

آنها غیر از خداوند، چیزهایى را مى‏ پرستند که او هیچ گونه دلیلى بر آن نازل نکرده است، و چیزهایى را که علم و آگاهى به آن ندارند!»

اما کسانی که تمسک به آنها، در طول تمسک به خدای متعال قرار گرفته، یعنی تمسک به آنها، در مسیر تمسک به خدای متعال است، و دلیل منطقی برای تمسک به آنها وجود دارد، “من دون الله” شمرده نمی شوند. مانند رسول (ص) که مومنان باید برای کسب مغفرت او را بخوانند و واسطه اش قرار دهند:

«لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحیماً[نساء/۶۴]

اگر این مخالفان، هنگامى که به خود ستم مى‏ کردند( و فرمانهاى خدا را زیر پا مى‏ گذاردند)، به نزد تو مى‏ آمدند و از خدا طلب آمرزش مى‏ کردند و پیامبر هم براى آنها استغفار مى ‏کرد خدا را توبه پذیر و مهربان مى‏ یافتند.»

برای همین قرآن برای شرک باطل، قید عدم داشتن دلیل را ذکر می کند:

«تُشْرِکُوا بِاللَّهِ ما لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً[اعراف/۳۳]

چیزى را که خداوند دلیلى براى آن نازل نکرده، شریک او قرار دهید.»

و در جایی که دلیل الهی وجود دارد، نامی غیر خدا می تواند در کنار نام خدا قرار گیرد و هیچ باطلی نیز رخ ندهد. که در قرآن مکرر نام رسول (ص) در کنار نام خدا قرار گرفته است:

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ[نساء/۵۹]

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [اوصیاى پیامبر] را!»

این کار هیچ اشکالی ندارد، چرا که رسول (ص) جدای از خدا و “من دون الله” شمرده نمی شود:

«مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ[نساء/۸۰]

کسى که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده».

بنابراین خواندن غیر خدا باخواندن”من دون الله” فرق می کند و”من دون ا

لله”جایی است که مسیری غیر الهی پیموده می شود.اماآنجا که مسیر،

مسیر الهی است، غیر الله، شرک نیست. همانگونه که در طواف به دور

کعبه، دچار شرک نیستیم . و همانگونه که دربوسیدن حجرالاسود، به

دنبال غیرخدا نبوده ایم و همه اینها در دین ما،جزئی ازپرستش الله است.

برگرفته از: آرمان مهدویت

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن