باب استحباب احترام و بزرگداشت شخص مسنّ مؤمن‏

1- عبد اللّه بن سنان گويد: امام جعفر صادق (ع) به من فرمود: تجليل از پير مرد تجليل از خداى عزّ و جلّ است.

2- امام صادق (ع) فرمود: از نشانه‏هاى تجليل از خداى عزّ و جلّ تجليل و بزرگداشت مسلمانى است كه [ در اثر پيرى ] داراى موى سفيد باشد.

3- امام جعفر صادق (ع) فرمود: كسى كه به بزرگ ما احترام و به كوچك ما رحم نكند از ما نيست.

4- امام صادق (ع) فرمود: از نشانه‏هاى تجليل از خداى عزّ و جلّ تجليل از مؤمنى است كه [ در اثر پيرى ] موى او سفيد شده، و هر كس مؤمنى را گرامى بدارد خدا را احترام كرده است و، كسى كه به مؤمن پير اهانت كند خدا قبل از مرگش كسى را مى‏فرستد كه به او توهين نمايد.

5- امام جعفر صادق (ع) فرمود: سه كس حقّشان ناشناخته نمى‏ماند مگر از جانب منافقى كه به نفاق شناخته شده باشد [ در حدّ اعلاى نفاق باشد -1 .] كسى كه مويش را در اسلام سفيد كرده باشد. 2- حافظ قرآن. 3- پيشواى عادل.

6- امام صادق (ع) فرمود: بزرگان خويش را احترام كنيد و صله رحم نماييد.

7- با اسنادى مانند اين حديث از آن حضرت نقل شده و در آن اضافه شده است: بهترين صله رحم خوددارى از آزار و اذيّت نزديكان است.

8- امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل فرمود: تجليل از مسلمان پير تجليل از خداست.

9- امام صادق (ع) از پيامبر (ص) نقل فرموده است: هر كس شخص مسنّى را بخاطر پيرى او احترام كند خدا او را از ترس و وحشت روز قيامت در امان خواهد داشت.

10- و نيز آن حضرت فرموده است: هر كس پيرى را كه مويش را در اسلام سفيد كرده است احترام كند خدا او را از وحشت روز قيامت در امان دارد.

11- پيامبر (ص) فرموده: كسى كه نسبت به فضيلت شخص مسن شناخت داشته باشد و او را احترام كند خدا او را از وحشت روز قيامت در امان مى‏دارد.

و نيز فرمود: تجليل از پيرمرد مؤمن احترام به خداست.

12- امام صادق (ع) فرمود: كسى كه براى اشخاص فضيلتى قائل نباشد از بابت انديشه خويش مغرور است.

13- رسول خدا (ص) فرمود: پيران را تجليل كنيد زيرا احترام به بزرگسالان تجليل از خداست.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: