بَابُ الْكَبَائِرِ
عـِدَّةٌ مـِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِى جَمِيلَةَ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عـَبـْدِ اللَّهِ ع فـِي قـَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ نُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيماً قَالَ الْكَبَائِرُ الَّتِى أَوْجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهَا النَّارَ
اصول كافى ج : 3 ص : 378 رواية :1
ترجمه روايت شريفه :
امـام صـادق (ع ) دربـاره قـول خداى عزوجل ؛ (((اگر از گناهان كبيره اى كه نهى شده ايد دورى كـنـيـد، بـديـهـاى شـمـا را بـپـوشـانـم و شـمـا را بـمـنـزل ارجـمـنـدى وارد كـنـيـم ، 31 سـوره 4))) فـرمـود: گـنـاهان كبيره آنهائيستكه خداى عزوجل دوزخ را براى آنها واجب ساخته
شرح :
در بـيـان تـعريف و شماره گناهان كبيره ميان علماء اختلافى است كه در آخر اين باب انـشـاء الله ذكـر مـيـكـنـيـم ، بيضاوى در تفسير اين آيه گفته است : اگر از گناهان كبيره دورى كنيد، گناهان صغيره شما را ميآمرزيم و محو ميكنيم و شما را ببهشت و وعده گاه ثواب وارد ميكنيم يا شمارا محترمانه وارد ميكنيم .
عـَنـْهُ عـَنِ ابـْنِ مـَحـْبُوبٍ قَالَ كَتَبَ مَعِى بَعْضُ أَصْحَابِنَا إِلَى أَبِى الْحَسَنِ ع يَسْأَلُهُ عَنِ الْكـَبَائِرِ كَمْ هِيَ وَ مَا هِيَ فَكَتَبَ الْكَبَائِرُ مَنِ اجْتَنَبَ مَا وَعَدَ اللَّهُ عَلَيْهِ النَّارَ كَفَّرَ عَنْهُ سـَيِّئَاتـِهِ إِذَا كـَانَ مـُؤْمِناً وَ السَّبْعُ الْمُوجِبَاتُ قَتْلُ النَّفْسِ الْحَرَامِ وَ عُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ وَ أَكـْلُ الرِّبـَا وَ التَّعـَرُّبُ بَعْدَ الْهِجْرَةِ وَ قَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ وَ أَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ وَ الْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ
اصول كافى ج : 3 ص : 379 رواية :2
ترجمه روايت شريفه :
ابن محبوب گويد: يكى از اصحاب نامه اى نوشت و بمن داد كه بحضرت ابوالحسن عليه السـلام دهـم ، در آن نـامـه پرسيده بود: كبائر چند تاست و چيست ؟ حضرت نوشت : كبائر كـسـى كـه از آنچه خدا بر آن بدوزخ تهديد كرده دورى كند، كردارهاى بدش پوشيده مى شـود، اگـر مـؤ مـن بـاشـد، و هـفـت گـنـاهـيـكـه مـوجب دوزخ ميشود: 1ـ آدمكشى حرام (نه كشتن قـاتـل و مـهـاجـم و مـانـنـد آن ) 2ـ نـافـرمـانـى پدر و مادر (بدرجه ايكه عاق آنها شود) 3ـ ربـاخـوارى 4ـ تـعـرب بـعـد از هـجـرت . 5ـ مـتـهـم سـاخـتـن زنان پارسا بزنا. 6ـ خوردن مال يتيم . 7ـ فرار از جهاد.
شرح :
تـعـرب بـعـد از هـجـرت در صـدر اسـلام نسبت بكسانى بوده كه از مكه و آباديهاى ديـگـر كـفـر نـشين مدينه و مركز اسلام هجرت نموده بودند، برگشتن آنها يا مسلمين ديگر بـبـلاد كـفـر تـعـرب بـعد از هجرت ميگفتند و يكى از گناهان كبيره و بمنزله اتداد بوده ، ولى در اعـصـار ائمـه عـليـهـم السـلام و دوران عيبت تعرب اينستكه : مسلمانى در بلاد كفر بـوده و در آنـجـا از اظـهـار اسـلام و تـعـليـم احـكام ممنوع و معذور باشد اقامت او در آنجا از گـنـاهـان كـبـيـره اسـت ، و بـرخـى ازعـلمـاء تـعـرب را تـعـمـيـم داده و حـتـى شامل كس دانسته اند كه مشغول تحصيل علمى شود و سپس ترك آن كند.
عـَلِيُّ بـْنُ إِبـْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مـُسـْلِمٍ عـَنْ أَبـِي عـَبـْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ الْكَبَائِرُ سَبْعٌ قَتْلُ الْمُؤْمِنِ مُتَعَمِّداً وَ قـَذْفُ الْمـُحـْصَنَةِ وَ الْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ وَ التَّعَرُّبُ بَعْدَ الْهِجْرَةِ وَ أَكْلُ مَالِ الْيَتِيمِ ظُلْماً وَ أَكْلُ الرِّبَا بَعْدَ الْبَيِّنَةِ وَ كُلُّ مَا أَوْجَبَ اللَّهُ عَلَيْهِ النَّارَ
اصول كافى ج : 3 ص : 379 رواية :3
ترجمه روايت شريفه :
محمد بن مسلم گويد: شنيدم امام امام صادق (ع ) ميفرمود: كبائر هفت گناه است :
1ـ كشتن مؤ من بعمد 2ـ متهم ساختن زن پاكدامن . 3ـ فرار از جهاد 4ـ تعرب بعد از هجرت 5ـ خوردن مال يتيم بنا حق . 6ـ خوردن ربا بعد از دانستن (حرمت آن ) 7ـ هر چه خدا بر آن دوزخ را واجب كرده .
يُونُسُ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ مِنَ الْكَبَائِرِ عُقُوقَ الْوَالِدَيـْنِ وَ الْيَأْسَ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ الْأَمْنَ لِمَكْرِ اللَّهِ وَ قَدْ رُوِيَ أَنَّ أَكْبَرَ الْكَبَائِرِ الشِّرْكُ بِاللَّهِ
اصول كافى ج : 3 ص : 379 رواية :4
ترجمه روايت شريفه :
عـبـد الله بـن سـنـان گـويـد شـنـيـدم ، امـام صـادق (ع ) مـى فـرمود: از جمله گناهان كبيره نـافـرمانى پدر و مادر است و نوميدى از رحمت و ايمنى از مكر خدا (يعنى عذاب و مهلت دادن خدا) و روايت شده كه بزرگترين گناهان كبيره شرك بخداست .
يـُونـُسُ عـَنْ حـَمَّادٍ عـَنْ نـُعـْمَانَ الرَّازِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ مَنْ زَنَى خَرَجَ مِنَ الْإِيـمَانِ وَ مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ خَرَجَ مِنَ الْإِيمَانِ وَ مَنْ أَفْطَرَ يَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ مُتَعَمِّداً خَرَجَ مِنَ الْإِيمَانِ
اصول كافى ج : 3 ص : 380 رواية :5
ترجمه روايت شريفه :
نعمان رازى گويد: شنيدم امام صادق (ع ) مى فرمود: هر كه زنا كند از ايمان خارج شود و هـر كـه مـى بـنـوشد از ايمان خارج شود، و هر كه يكروز از ماه رمضان را عمدا افطار كند (دانـسـتـه و بـدون عـذر روزه اش را بـخـورد) از ايـمـان خارج شود (يعنى در حاليكه مؤ من مرتكب اين گناهان است ، ايمان از او صلب ميشود و پس از پايان گناه برميگردد).
عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدَةَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع لَا يَزْنِى الزَّانِى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ قَالَ لَا إِذَا كَانَ عَلَى بَطْنِهَا سُلِبَ الْإِيمَانُ مِنْهُ فَإِذَا قَامَ رُدَّ إِلَيْهِ فَإِذَا عَادَ سُلِبَ قُلْتُ فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَعُودَ فَقَالَ مَا أَكْثَرَ مَنْ يُرِيدُ أَنْ يَعُودَ فَلَا يَعُودُ إِلَيْهِ أَبَداً
اصول كافى ج : 3 ص : 380 رواية :6
ترجمه روايت شريفه :
مـحـمـد بـن عـبـده گـويـد: بـه امـام صـادق (ع ) عـرض كـردم : زنـا كـار در حال زنا مؤ من نيست ؟ فرمود: نه ؟ زمانى كه روى شكم آن زنست ، ايمان از او سلب شود و چـون بـرخـاسـت برگردد و باز اگر بزنا برگشت سلب شود، عرض كردم : او كه آهنگ بـرگـشتن بزنا دارد (پس چرا ايمانش بر ميگردد و مؤ من گفته ميشود؟) فرمود: چه بسيار كـسـان كـه آهـنـگ بـرگـشـتـن دارنـد، ولى هـرگـز بـر نـمـيـگـردند (پس قصد و آهنگ گناه مثل خود گناه نيست و ممكن است صغيره اى جبران پذير باشد).