درود فرستادن بر محمد و خاندانش‏

درود فرستادن بر محمد و خاندانش‏
دعا معراج مومنین و راه زندگی - 36
امام صادق‏عليه السلام فرموده است:
"لا يزال الدعاء محجوباً عن السماء حتى يصلّى على محمّد وآل محمّد".
بحار الانوار، ج‏90، ص‏315
"دعا، پيوسته از آسمان محجوب است، مگر آنكه بر محمّد و آل او درودفرستاده شود."
رابطه انسان با خدا، رابطه برده با ارباب، آفريده با آفريدگار و فقير فانى بازنده پا برجاست، امّا والاترين رابطه، رابطه‏اى است كه ميان پيامبر و خاندان‏معصومش با خداوند بر قرار است، آنان بندگانى بودند كه به قلّه عبوديّت‏و بلندترين مرتبه فرمانبردارى از خدا رسيدند. ما آنگاه كه پيامبر را به ياد مى‏آوريم‏و بر او و خاندانش درود مى‏فرستيم، اين رابطه را در نظر مى‏گيريم تا از آن براى خودالگويى برگيريم و آن اينكه: سزاوار است كه رابطه ما با خدا چگونه باشد و اگر پيوندما بايد عبوديّت و اطاعت تام باشد، رابطه خدا با ما چگونه است؟ و اگر رابطه ما باخدا همچون رابطه پيامبر و امامان با اوست، آيا رابطه خدا با ما نيز همچون‏رابطه‏اى است كه با آنان دارد؟ اين است كه مى‏بينيم ما در همه نمازهاى خود برپيامبر و خاندان او درود مى‏فرستيم، زيرا هر كه در نمازش بر آنان درود نفرستد، به‏عقيده بيشتر مذاهب اسلامى، نمازش باطل است.
درود فرستادن به اين معنى است كه اين رابطه را مورد دقّت قرار دهيم تا از آن‏الهام بگيريم.
زمانى كه بر محمّد و آل او درود مى‏فرستيم از يكسو صفت الوهيّت را به اين‏اعتبار كه درود، بر آنان از بالا، از سوى خدا، فرومى‏آيد نفى مى‏كنيم؛ و از سويى‏ديگر درود بر محمّد و آل او به سه رابطه اشاره مى‏دارد:
1 - رابطه ما با اين برگزيدگان خجسته به اين اعتبار كه بر آنان درودمى‏فرستيم.
2 - رابطه خدا با آنان به اين اعتبار كه خداوند سبحان دعاى ما را در اينكه به‏آنان فضيلت و مرتبه بلند عطا كند، مستجاب مى‏دارد.
3 - رابطه آنان با خدا به اين اعتبار كه آنان بنده و مورد اكرام هستند.
امّا در اينجا پرسشى پيش مى‏آيد: رابطه درود فرستادن بر پيغمبر و آلش بادعاها چيست؟ چرا دعا از درگاه خدا محجوب است، مگر زمانى كه انسان برپيامبر و خاندانش درود فرستد؟
پاسخ اين‏است كه: كسى كه براى ديگران دعا مى‏كند، خدا دعايش را اجابت‏مى‏فرمايد و همانند آن را بدو مى‏دهد؛ در حديثى از امام صادق‏عليه السلام آمده است:
"دعاى پنهان مسلمان براى برادرش، رزق را به سوى خود او سوق مى‏دهدو بلا را از او مى‏گرداند و فرشته به او مى‏گويد: دو برابر آن براى تو باد!"
بحار الانوار، ج‏90، ص‏385
پس وقتى مى‏گوييم: "خدايا درود و سلام بفرست و مبارك بدار و مهربانى‏فرما و تفضّل كن بر محمّد و آل محمّد همانگونه كه درود فرستادى و مبارك داشتى‏وبخشودى و مهربانى كردى و تفضّل فرمودى بر ابراهيم و آل ابراهيم."، فرشتگان‏مى‏گويند: همانند آن براى تو باد! و درهاى آسمان در برابراين دعا باز مى‏شودووقتى درهاى آسمان براى دعاى خير گشوده شد دعاهاى ديگر نيز با آن بالامى‏رود و مستجاب مى‏گردد. اين است كه وقتى كسى مى‏خواهد دعايش مستجاب‏شود بايد پيش از آن بر محمّد و آلش درود فرستد.
در حديثى از امام على‏عليه السلام، پيوند و رابطه ميان درود فرستادن بر پيامبروآلش و استجابت دعا روشن مى‏شود، مى‏فرمايد:
"هرگاه حاجتى داشتى دعا را با درخواست درود بر پيامبر و آل او آغاز كن‏آنگاه حاجت خود را بخواه، زيرا خدا بزرگوارتر از آن است كه دو چيز از او خواسته‏شود آنگاه يكى را برآورد و ديگرى را باز دارد."
بحار الانوار، ج‏90، ص‏313
خداوند بى نياز بزرگوار وقتى دعاى تورا كه در خواست درود بر پيامبر آل‏اوست مستجاب مى‏كند، آن دعا را نيز كه براى نيازهاى خود مى‏خوانى مستجاب‏مى‏كند، زيرا او بزرگوارتر از آن است كه دعايى را مستجاب كند و دعاى ديگر را رهاسازد.

منبع : دعا معراج مومنین و راه زندگی
نویسنده : آیت الله  محمّدتقى المدرسى‏

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن