حدیث قدسی درمعرفی و مدح امیر المومنین (ع) امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
لطفا قبل از خواندن حدیث ،موارد زیر را در نظر داشته باشید تا جلوه ای از عظمت مولایمان امیر المومنین (ع) و امام زمان (عج) برای شما بیشتر روشن گردد . اگر حالی دست داد ما را هم از دعای خیرتان فراموش نکنید
التماس دعا
1-مدح کننده :ذات مقدس خداوند متعال
2-شنونده مدح :اول شخص عالم امکان وجود مقدس رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم
3-زمان مدح :شب معراج
4-مکان مدح : جائی که جبرئيل با آن همه عظمت از رفتن باز ماند و گفت
لو دنوت بقدر الانملة لاحترقت
اگر يك سر موى برتر پرم فروغ تجلى بسوزد پرم
مکانی که هیچ نبی مرسل و هیچ ملک مقرب توان ورود با آنجا رانداشته اند. در این مکان رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بپاى عرش اعظم رسيد و هزار مرتبه از حضرت رب العلى «ادن منى» استماع نمود و در هر مرتبه ایشان را ترقى دست ميداد تا قدم بر سر «دَنا» نهاد و از آنجا بر منظر فيض گستر «فَتَدَلَّى» جلوه گر شد و بخلوت خانه «فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى» درآمد و اسرار «فَأَوْحى إِلى عَبْدِهِ ما أَوْحى» را از حضرت حق استماع نمود .
أَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص
اصبغ بن نباته از ابن عباس از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله نقل كرده كه حضرت فرمود
لَمَّا عُرِجَ بِي إِلَى السَّمَاءِ السَّابِعَةِ وَ مِنْهَا إِلَى سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى وَ مِنَ السِّدْرَةِ إِلَى حُجُبِ النُّور
وقتى در شب معراج به آسمان هفتم رسيدم و از آنجا به سدره المنتهى و از آنجا هم به سوى حجابهاى نورى رفتم،
ِ نَادَانِي رَبِّي جَلَّ جَلَالُهُ يَا مُحَمَّدُ أَنْتَ عَبْدِي وَ أَنَا رَبُّكَ
خداوند مرا صدا كرده فرمود: اى محمد، تو بنده منى و من خداى تو هستم.
فَلِي فَاخْضَعْ وَ إِيَّايَ فَاعْبُدْ وَ عَلَيَّ فَتَوَكَّل
پس براى من خاضع باش و به من عبادت كن و به من توكل نما.
فَإِنِّي قَدْ رَضِيتُ بِكَ عَبْداً وَ حَبِيباً وَ رَسُولًا وَ نَبِيّاً
بدرستى كه من از حيث بندگى و دوستى و رسالت تو راضى هستم
وَ بِأَخِيكَ عَلِيٍّ خَلِيفَةً وَ بَاباً
و به برادرت على هم خلافت دادم و او را باب علم قرار دادم.
فَهُوَ حُجَّتِي عَلَى عِبَادِي وَ إِمَامٌ لِخَلْقِي
پس او حجت من بر بندگانم و امام براى خلقم مىباشد.
بِهِ يُعْرَفُ أَوْلِيَائِي مِنْ أَعْدَائِي
بوسيله او دوستان و دشمنان من شناخته مىشوند (يعنى هر كس او را دوست بدارد و به امامت او معتقد باشد دوست من است و هر كس او را بامامت قبول نكند و با وى دشمنى نمايد دشمن من است).
وَ بِهِ يُمَيَّزُ حِزْبُ الشَّيْطَانِ مِنْ حِزْبِي
باز هم بوسيله او حزب من از حزب شيطان تميز داده مىشود.
وَ بِهِ يُقَامُ دِينِي وَ تُحْفَظُ حُدُودِي وَ تُنْفَذُ أَحْكَامِي
بوسيله او دين من قوام پيدا مىكند و احكام من نافذ مىباشد و حدود قوانين من معلوم و محفوظ مىگردد.
وَ بِكَ وَ بِهِ وَ بِالْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ أَرْحَمُ عِبَادِي وَ إِمَائِي
و به خاطر تو و او و امامان از صلب او به بندگانم رحم مىكنم.
وَ بِالْقَائِمِ مِنْكُمْ أَعْمُرُ أَرْضِي بِتَسْبِيحِي وَ تَهْلِيلِي وَ تَقْدِيسِي وَ تَكْبِيرِي وَ تَمْجِيدِي
و بقائم از شما زمينم را آباد سازم بتسبيح و تهليل و تقديس و تكبير و تمجيدم
وَ بِهِ أُطَهِّرُ الْأَرْضَ مِنْ أَعْدَائِي وَ أُورِثُهَا أَوْلِيَائِي
و بوسيله او (مهدى قائم) روى زمين را از دشمنانم پاك مىكنم و اولياى خود را وارث زمين مىكنم
وَ بِهِ أَجْعَلُ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِيَ السُّفْلى وَ كَلِمَتِيَ الْعُلْيَا
و بوسيله او سخنان كافران را پايين مىآورم و كلمه من والاتر مىشود
وَ بِهِ أُحْيِي عِبَادِي وَ بِلَادِي بِعِلْمِي
و به وسیله او و با علم خود بندگانم و بلادم را زنده كنم
وَ لَهُ [بِهِ] أُظْهِرُ الْكُنُوزَ وَ الذَّخَائِرَ بِمَشِيَّتِي
و به خاطر او با مشيت خودم همه خزاين و دفينههاى داخل زمين را بيرون مىريزم
وَ إِيَّاهُ أُظْهِرُ عَلَى الْأَسْرَارِ وَ الضَّمَائِرِ بِإِرَادَتِي
و با اراده خودم او را به پنهانيها و آشكارها آگاه مىكنم
وَ أَمُدُّهُ بِمَلَائِكَتِي لِتُؤَيِّدَهُ عَلَى إِنْفَاذِ أَمْرِي وَ إِعْلَانِ دِينِي
و با ملائكه خودم او را تأييد مىنمايم تا بتواند امر مرا در روى زمين نافذ كند و دين مرا بلندتر سازد
ذَلِكَ وَلِيِّي حَقّاً وَ مَهْدِيُّ عِبَادِي صِدْقا
آن امامان والى حق من هستند و مهدى هم بنده صادق من مىباشد.
الجواهر السنية-كليات حديث قدسى، ص: 466