كربلا، با نامهاى زيادى ناميده شده كه به بيش از بيست اسم مى رسد: 1-كربلا، كلمه اى كه اسم هيچ مكانى در شهرت وقداست به پايش ، نمى رسد و درتفسير اين كلمه كمال آفرين چه حرفها كه گفته نشده است !؟ الف : بعضى معتقدند ريشه كربلا از كلمهكربلهگرفته شد و كربله يعنىبه سستى گام برداشتن ، يا سست شدن گامها. و عربها زمانى كه بخواهند از بى حالى و با كسالت راه رفتن كسى حكايت كنند مىگويمدجاد يمشى مكربلايعنى فلانى آمد درحال كه به سستى گام بر مى داشت(1)تو گويى سرزمين كربلا چنان بوده استكه هر كسى كه به آنجا مى رسيد احساس خاصى برايش دست مى داد و گامهايش سست مىشد چنان كه كميت قلم ، تا به ساحت مقدس كربلا مى رسد مى لنگد و خود را مى بازد. در كتب مقاتل نيز داستانهاى زيادى نقل شده كه هر يك از پيامبران گذشته كه گذرش بهكربلا مى افتاد بى اختيار اندوهناك و غمگيمن مى شد و به امت خويش خبر مى داد كه در اينسرزمين حادثه اى بس بزرگ و بسيار غمبار رخ خواهد داد.
ب : كربلا از كلمهكربالگرفته شده وكربال يعنى غربال كردن و تميز و پاك كردن ، گفته مى شود: كربلت الحنطة ، يعنىگندم را غرباب كردم و آن را از خاك و خاشاك پاك گردانيدم . به كربلا نيز به خاطر اين كربلا گفته اند كه زمينى بود خالى از ريگ و سنگ و بدوندرخت يا گياهان هرز و مزاحم ، مثل اينكه كشاورزى آن را پاك كرده و براى كشته آماده كردهباشد.(2) راستى كه اسم با مسمايست ! كربلا يعنى غربال تاريخغربال كه هميشه و در طول تاريخ شريف را از ضعف و مردان ميدان را از رجز خواناندروغين به خوبى جدا كرده و مى كند چنان كهبيدل دهلوى مى گويد: كيست در اين انجمن ، محرم عشق غيور ما همه بى غيرتيم ، آينه در كربلاست . ج : كربلا از دو واژهكربوابلاتركيب يافته است يعنى حرم خدا وخانه خدايگان . (3) د: اين كلمه در اصل فارسى بوده و از دو كلمهكاروبالاگرفته شدهاست يعنى كار آسمانى و ارزشمند به عبارتى جايگاه نمارش و نيايش(4) . ه : در اصلكور بابلبوده است يعنى در روستاى شهربابل(5) و توسط خود حضرت سيدالشهداء و پدرش على عليهماالسلام و جدش رسول اكرم صلى الله عليه و آله كربلا وكرب و بلاء يعنى درد و بلا و امتحان و ابتلاءتفسير شده است . (6)ادباء و شعراى شيعه نيز همين تفسير را برگزيده اند بهعنوان نمونه سالار شهيدان شيعى سيد اسماعيل حميرى از كربلا چنين ياد مى كنند: كربلا يا دار كرب بلا(7) و بزرگ انديشمند شيعى ، مرحوم سيد شريف رضى چنين مى گويد:
كربلا! لا زلت كربا و بلا
ما لقى عندك آل المصطفى
كم على تربك لما صرعوا
من دم سال و من دمع جرى(8)
اى كربلا تو هميشه انبوهى از اندوه و بلا را به ياد مى آورى به سبب آنچه كه در خاكتو به آل پاك محمد مصطفى صلى الله عليه وآله رسيد. هنگامى كه كشته شدند چه خونها كه ريخته شد و چه اشكها كه جارى شد. 2-حاير: پس از كربلا، حاير بيش از ديگر نامها حائز اهميت بوده است و كربلا دركتابهاى فقهى بيشتر با همين نام عنوان مى شود و فقهاءمسائل خاصى را كه در خصوص حائر و احكام و حدود آن مى باشد درذيل همين عنوان بحث و بررسى مى كنند. 3-حير، مخفف همان حاير است ، حيريا حائر يعنى جايى كه آب در آنجا حيران مى ماند وبه دور مى پيچد و گودال قتلگاه امام حسين عليه السلام در همين مكان مقدس واقع شده استو جسد انورش نيز در آنجا مدفون است . 4-نواويس ، در اصل و پيش از اسلام نام گورستانى بود كه مسيحيان مردگان خود را درآنجا مدفون مى كردند جالب اين كه پيشواى شهيدان حضرت اباعبدالله امام حسين عليهالسلام در ضمن يكى از خطبه هاى معروفش اين كلمه را به كار برده است آنگاه كهحضرتش از حريم جدش خارج شده بود و در ظاهر به سوى كوفه و در واقع رو بهسوى ابديت مى رفت ، كه قيامت تاريخ را بر پا كند و قيام عشق را قنوت جاودانه بخشدو هنگامى كه از مدينه حركت كرده بود تا هنگامه حماسه هاى هميشه جاويد و ماندگارش رابيافريند،چنين فرمود: خط الموت على ولد آدم مخط القلادة على جيد الفتاة ، و ما اولهنى الى اسلافىاشتياق يعقوب الى يوسف و خير لى مصرع انا لا قيه ، كانى باوصالى ، تقطعها، غسلانالفوات ، بين النو اويس و كربلاء و...(9) مرگ براى فرزندان آدم چه زيبا نوشته شده است ؟ نوشتارى كه در لطافت به نقشى مىماند كه گردن بند، در گردن دختر كان جوان مى كشد و من براى سر كشيدن جام جان بخششهادت و به ديدار سلف همانقدر مشتاقم كه يعقوب به ديدار پسرش يوسف ، دستتقدير الهى ، براى من قتلگاهى برگزيده است كه من به ديدارش خواهم شتافت ، مىبينم كه به همين زوديها گرگهاى گرسنه نواويس و كربلا مرا در محاصره انداخته بندبند اعضاى بدنم را از هم جدا مى كنند... 5-طف الفرات ، كنار فرات . 6-طف . 7-شاطى الفرات ، اين هر سه اسم تقريبا به يك معنى است و طف به زمينهاى كه مشرفدريا باشند يا در لب رودخانه قرار داشته باشند اطلاق مى شود سرزمين كربلا را بهخاطر چند چشمه اى كه در آن بوده و كربلا را در كنار خويش گرفته بوند طف گفته اندچشمه هاى مانند: قطقطانيه ، رهيمه ، عين الجمل و نهر علقم .(10) 8-نينوا، از اسمهاى معروف و قديمى كربلاست . 9-موضع البلاء، يا موضع الابتلاء. 10-محل الوفاء 11-غاضريه . 12-ماريه . 13-قصر بنى مقاتل . 14-عقر بابل . 15-عمورا. 16-صفورا. 17-نوائح ، يعنى ناله ها و نوحه ها. 18-شفائا، كه در عرف مردمشثاثهخوانده مى شود.(11) 16-مدينه الحسين عليه السلام ، شهر حسين عليه السلام . 20-مشهد الحسين عليه السلام . 21-بقعه ماركه(12)و ديگر اسمهايى كه در كتابهانقل شده اند، و كربلا را مى شودحيرت آباد حماسها،عرش عشق،قربانگاه عاشقان،مسلخ عشق،شهر شهادت،مشهد شقايقها،كعبه آلاله هاو... خواند.
كربلادر يك نگاه با وجود اين كه پيشنه تاريخى كربلا، بسيار قديمى بوده و به دوران بابليان مىرسد، ولى از آن جا كه مدارك تاريخى در اين باب ناچيز و اندك است ، شناخت دقيقى رانمى توان از تاريخ كربلا پيش از اسلام به دست داد. عراق تا سال 13 هجرى قمرى در زير سلطه زمامداران ايران بود، تا اينكه از همانسال 16 هجرى به تدريج ، تمام كشور عراق و در ضمن كربلا توسط سربازان مسلمان گشوده شد و آزاد گشت از آن ميان جنگ قادسيه كه درسال 14 هجرى اتفاق افتاد، معروف و مشهور است .(13) عراق در طول تاريخ اسلام ، هميشه كشورى شيعه نشين و بستر بسى حوادث تاريخ سازو مهد حماسه ها و مركز انقلاب هايى بس بزرگ و خونين بوده است ، تنها كافى است كهكتاب كربلا را ورق زده و كوفه(14) را كه شهرى است از شهرهاى استان كربلا، در آيينه تاريخ به تماشا نشستت ، آن وقتاست كه مى خواهيد ديد اين خون نامه خاك ، سر به افلاك و ملكوت مى كشد و روايت ازرويش آلاله ها دارد آلاله هايى كه هر يك در قيام خونباز، خويش قيامت تاريخ را قنوت نوربسته اند و تاريخ را از تاريكى و جهان را ازجهل و جور و بشر را از بند بندگى زور و زر و تزوير رهانيده اند. امروز نيز على رغم خواست جهان خواران ، كانون گرم آزادگان وغيور مردان است و چون روزگاران بسيار درخشان خويش مى رود كه حريم حماسه ها را پاس دارد و چون كوه آتشفشان هر لحظه انتظار انفجارش مى رود و ماشيعيان به اين اميد زنده ايم كه شاهد انفجار نورى ديگر از كانون كربلائيان باشيم . در حالحاضر، كربلا با فاصله 105 كيلومتر در جنوب غربى بغداد واقع شده و مركز استانىبه نام استان كربلا خوانده مى شود.
برگرفته از کتاب چهره درخشان حسین بن علی علیه السلام – نوشته آقای علی ربانی
1-موسوعة العتبات المقدسه ، قسم كربلا ، ص 9 2-همان ، ص 9 3-مدينة الحسين ، ص 11 4-همان ، ص 1 5-نهضة الحسين عليه السلام ،ص 66 6--نهضة الحسين عليه السلام ، ص 58 7-ديوان السيد الحميرى ، ص 58 8-ديوان سيد رضى ، ج 1، ص 44 9-بلاغة الحسين عليه السلام ، خطبه 23، ص 144،نقل از لهوف سيد ابن طاووسره. 10-شهر حسين عليه السلام ، ص 12 11-بعضىشفيهنقل كرده اند، بنگريد: تراث كربلا، ص 20 12-تراث كربلاء، ص 21، 20، 19 13-شهر حسين عليه السلام ، ص 7 14-برخلاف ذهنيت رايجى كه ما ايرانيان از كوفه داريم و با بعضى شعارها وضرب المثل هايى از قبيلالكوفى لا يوفى.. كه آن را هميشه ابراز مى كنيم ،كوفه پايگاه حكومت عدل مولا على عليه السلام و نخستين حوزه علميه شيعه و مركزبسيارى از قيام هاى بزرگ شيعى بوده است .
توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: