حديث چهل و يكم

قال الله تبارك و تعالى

يابن ادم اجعل قلبك موافقاً للسانك و لسانك موافقاً لعملك و عملك خالصاً من غيرى فانى غيور لا اقبل الا خالصاً فان قلب المنافق مخالف للسانه و لسانه لعمله و عمله لغير الله

يابن ادم ما تكلمت بكلمة و لا نظرت بنظرة و لا خطوت بخطوة الا و معك ملكان يكتبان لك او عليك

يابن ادم ما خلقكم لتجمعوا الدنيا بعضكم لبعض بل خلقتكم لتعبدو عبادة الا ذلاء طويلاً و تشكرونى جزيلاً و تسبحونى بكرة و اصيلاً فان الرزق مقسوم و الحاسد محروم و البخيل مذموم و الحاسد مغموم و الناقد حى قيوم

يابن ادم اخدمنى فانى احب من يخدمنى فانك عبد ذليل عاجز و انا رب جليل قوى لو ان اخوتك وجد وا ريح ذنوبك لما جالسوك فذنوبك كل يوم فى الزيادة و عمرك فى النقصان و لا تهدم عمرك فى الباطل و الغفلة فان اردت المزيد فاصحب ارباب القلوب و احذر من ابناء الدنيا و خالط المساكين

يابن ادم من انكسر مركبه و عاذ على لوح من الخشب فى وسط البحر ما يكون باعظم مصيبة منك لانك من ذنوبك على يقين

يابن ادم انى اتقرب اليك بالعافية و بستر على ذنوبك و انت تبغضض الى بالمعاصى و عمارتك الدنيا و خرابك الاخرة

يابن ادم اذ لم تجالس المفلحين و الصالحين فمتى تفلح يا موسى ابن عمران اسمع ما اقول انه ما امن بالله عبد حتى يامن الناس من شره يعنى يامن من ظلمه و كيده و مكره و نعميته و بغيه و حسده و مضرته و سره و علانيته و قل يا موسى للظلمة لاتذكرونى فانى لا اذكرهم ذكرى لهم ان العنهم، فمن شاء فليؤمن و من شاء فليكفر

اى فرزند آدم دل خويش را هماهنگ با زبانت و زبان خود را موافق با عملت و عملت را خالص از غير من قرار بده، چون من غيرتمندم و جز عمل خالص را نمى‏پذيرم (از اينرو) قلب منافق مخالف با زبانش زبانش مخالف با عملش و عملش براى غير خداوند انجام مى‏گيرد.

اى فرزند آدم هر سخن كه بگوئى و هر نظرى كه بيندازى و هرگامى كه بردارى همراه تو دو فرشته است كه يا به سود تو مى‏نويسند يا به ضرر تو.

اى فرزند آدم شما را براى اين نيافريدم كه براى هم (اموال) دنيا را جمع كنيد (و به ارث براى ديگرى بگذاريد)، بلكه شما را آفريدم تا همچون بنده ذليل (و فرمانبردار) بسيار مرا عبادت كنيد و فراوان از من شكرگذارى نمائيد. زيرا روزى قسمت شده و انسان حريص محروم است و شخص بخيل مورد نكوهش، و حسود گرفتار غم و اندوه است و (خداوندى كه عمل را) مى‏سنجد زنده و پاينده است.

اى فرزند آدم در خدمت (دين و راه) من باش زيرا من دوست مى‏دارم كسى را كه در خدمت من باشد چون تو بنده ذليل و ناتوان و من پروردگار بزرگ و قدرتمندم، اگر (دوستان) و برادرانت بوى گناهان تو را استشمام كنند همنشين تو نخواهند شد، پس (با اينحال) گناهان تو هر روز در افزايش، و عمرت رو به نقصان است (بنابراين با اين عمر كم، باقيمانده آنرا) در كارهاى باطل و غفلت (از ياد من) از بين مبر. اگر (در زندگى) خواهان افزايش (معنويت هستى) با صاحبدلان مصاحبت نما و از اهل دنيا اجتناب كن، و با مساكين معاشرت داشته باش.

اى فرزند آدم كسى كه كشتى او شكسته و در ميان دريا به تخته پاره‏اى پناه آورده، مصيبت او بزرگتر از مصيبت تو نيست، چرا كه تو يقين به گناهان خود دارى!

اى فرزند آدم من با دادن عافيت، به تو نزديك مى‏شوم و پرده بر گناهت مى‏افكنم ولى تو با گناهت، و آباد كردن دنيا و خراب نمودن آخرتت با من دشمنى مى‏كنى.

اى فرزند آدم اگر با رستگاران و صالحين همنشين نشوى، پس چه وقت رستگار خواهى شد؟!

اى موسى بن عمران: به آنچه مى‏گويم گوش جان بسپار: هيچ بنده‏اى ايمان (حقيقى) به خدا نياورده، مگر زمانيكه مردم از شر او در امان باشند و از ستم و نيرنگ و فريب و سخن‏چينى، ظلم و حسادت و ضرر رسانى و پنهان و آشكارش ايمن گردند.

اى موسى: به ظالمان و ستمكاران بگو: به ياد من نباشند (و نام مرا بر زبان نياورند) زيرا من نيز به ياد آنها نخواهم بود، ياد من نسبت به آنها اين است كه آنان را از رحمت خويش دور نخواهم نمود.

(با اين حال به اختيار خود انسانها است) هر كس بخواهد ايمان آورد و هركس خواهد كافر گردد.

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل: