قال الله تبارك و تعالى
يابن ادم قد جائكم الحق من ربكم فمن شاء فليؤمن و من شاء فليكفر و انكم لا تحسنون الا بمن احسن اليكم و لا تصلون الا لمن وصلكم و لا تكلمون الا لمن كلمكم لا تطعمون الا لمن اطعمكم و لا تنصفون الا لمن انصفكم و لا تكرمون الا لمن اكرمكم فليس لاحد على احد فضل انما المؤمنون الذين امنوا بالله و رسوله الذين يحسنون الى من اساء اليهم و يصلون الى من قطعهم و يعطون الى من حرمهم و ينصفون من خانهم و يكلمون الى من هاجر منهم و يكرمون من أهانهم.
اى فرزند آدم به تحقق حق از جانب پروردگارتان براى شما آمد پس (اختيار با شما است) هر كس مىخواهد ايمان آورد و هر كس مىخواهد كافر گردد و همانا شما جز به كسيكه به شما نيكى كند به كسى نيكى نمىكنيد(28)، و جز با كسيكه با شما رابطه برقرار مىكند (از دوستان و خويشاوندان) با كسى ارتباط پيدا نمىكنيد و جز با كسيكه با شما سخن مىگويد با كسى سخن نمىگوئيد و جز به كسيكه شما را اطعام مىكند به كسى اطعام نمىكنيد و جز با كسيكه با شما انصاف دارد با كسى انصاف نداريد و جز با كسيكه با شما انصاف دارد با كسى انصاف نداريد و جز با كسيكه شما را اكرام و احترام مىكند كسى را احترام نمىكنيد (به همين جهت) هيچكدام شما بر ديگرى برترى و فضيلتى ندارد (ولى بدانيد بر خلاف گروه سابق) مؤمنين (واقعى) كسانى هستند كه:
ايمان به خدا و فرستاده او دارند (و علاوه داراى اين صفات نيز هستند):
1- به كسانى كه به آنها بدى مىكنند، نيكى مىنمايند.
2- با كسانى كه با آنها قطع رابطه مىكنند، رابطه برقرار مىكنند.
3- به كسانى كه آنها را محروم نمودهاند، عطا و بخشش مىكنند.
4- با كسانى كه به آنها خيانت كردهاند، انصاف دارند.
5- و با كسانى كه با آنها دورى گزيدهاند، سخن مىگويند.
6- و به كسانى كه به آنها اهانت نمودهاند، احترام مىگذارند (و آنها را گرامى مىدارند).(29)
28 - ظاهراً مراد از اين جملات ناظر به حال مؤمنين واقعى نمىباشد و دليل اين سخن ذيل عبارت است كه صفات مؤمنين حقيقى را بيان ميدارد.
29 - به اينگونه صفات مكارم اخلاقگفته مىشود كه در انبياء و اولياء الهى وجود دارد و رسيدن به اينگونه صفات نيازمند علم و آگاهى و سعى و كوشش و بالاخرة توفيق الهى مىباشد، امام سجاد عليه در دعاء 20 از صحيفه سجاديه كه بنام دعاء مكارم الاخلاق است به تفصيل در اينباره سخن گفتهاند.