مناظره امام صادق (ع) پيرامون افضليت پيامبر اسلام

امام ابوعبدالله (ع ) بياناتي قاطع و حجتهائي رسا دارد که طي آنها حق را آشکار ساخته و عذر طرف را بريده است و ما در اينجا قسمتهائي از آنها را که در واقع گوشهء ديگري از حيات علمي امام است و مملو از عبرتها و پندها مي باشد و هيچ مسلماني از دانستن آنها بي نياز نيست , مي آوريم .
ابوخنيس کوفي مي گويد: در مجلس امام صادق (ع ) حضور داشتم . عده اي از مسيحيان هم در آنجا بودند . آنان مدعي بودند که موسي و عيسي عليهما السلام و محمد (ص ) در فضيلت برابرند, چون هر سه داراي شريعت و کتاب آسماني بوده اند.
امام صادق (ع ) فرمود: حضرت محمد (ص ) با فضيلت تر و داناتر است و خداوند آنقدر که به او علم و دانش داده , به ديگران نداده است .
آيا در اين مورد آيه اي از قرآن مي توانيد ارائه دهيد؟ بلي , خداوند مي فرمايد:
(1)<و کتبنا له في الالواح من کل شيء موعظة> (براي او در لوحها راجع به همه چيز اندرزي نوشتيم .) و دربارهء عيسي (ع ) مي فرمايد:
(2)<ولاءُ بيّنَ لکم بعض الّذي تختلفون فيه > (من بايد براي آنان برخي از آنچه را که در آن اختلاف دارند توضيح دهم ).
و در حق حضرت محمد مصطفي (ص ) فرمود:
(3)<و جِئنا بک شهيداً علي هولاء و نَزّلنا عليک الکتاب تبياناً لکلِّ شي ء> (تو را بر اينان گواه آورديم و بر تو کتاب فرو فرستاديم که بيان و توضيح همه چيز است ).
و همچنين فرمود:
(4)<ليعلم ان قد ابلغوا رسالاتِ ربّهم وأحاط بما لديهم و أحصي کلَّ شيءٍ عدداً > (تا بداند که آنان رسالتها و پيامهاي پروردگارشان را رساندند و او آمار و رقم همه چيز را دارد.) به خدا سوگند, او از موسي و عيسي داناتر و با فضيلت تر بوده و اگر آنان در اينجا حاضر مي بودند و سؤالاتي از من مي کردند پاسخ مي دادم ; اما من هم سؤالاتي مي کردم که آنان نمي توانستند , پاسخگو باشند. (5) پس از آنکه اميرالمؤمنين (ع ) دروازهء دانش رسول خدا مي باشد و فرزندان او هم وارث علوم و دانشهاي اويند,  پس امامان جملگي داناترين مردمند و از همه مردم ـ اعم از پيامبران پيشين و ديگران ـ افضل و داناتر.
.....................................................
1 الاعراف 145
2 الزخرف 63
3 النحل 89
4 الجن 28

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن