خطابه امام سجاد عليه السلام در كوفه

خطابه امام سجاد عليه السلام در كوفه
مقتل امام حسين (علیه السلام) – 177

49 - طبرسى به نقل از حذيم بن شريك اسدى گويد:
امام زين العابدين عليه السلام پيش مردم آمد و اشاره كرد كه ساكت شوند. ساكت شدند. ايستاده بود كه حمد و ثناى الهى را گفت و بر پيامبر خدا درود فرستاد.
آنگاه فرمود:
اى مردم ! هر كس مرا مى شناسد كه شناخته است . هر كس نمى شناسد، من على بن الحسينم ، فرزند آن كه كنار فرات ، سرش بريده شد، بى آنكه خونى ريخته يا جرمى كرده باشد.v من پسر آنم كه حرمتش را شكستند و مالش را غارت كردند و خانواده اش را اسير بردند. من پسر آنم كه او را رجز كش كرده و شهيدش كردند و همين افتخار، مرا بس . اى مردم ! شما را به خدا آيا مى دانيد كه به پدرم نامه نوشتيد و به او نيرنگ زديد؟ با او پيمان بستيد و بيعت كرديد، آنگاه با او جنگيديد و بى ياورش گذاشتيد؟ مرگتان باد از كار زشت و انديشه ناروايى كه براى خود پيش فرستاديد. با چه چشمى به پيامبر خواهيد نگريست آنگاه كه به شما بگويد: عترت مرا كشتيد و حرمتم را شكستيد. شما از امت من نيستيد؟
گويد: صداى مردم به گريه برخاست . يكديگر را نفرين مى كردند و مى گفتند: نابود شديد و خبر نداريد! امام سجاد عليه السلام فرمود: رحمت خدا بر آنكه نصيحتم را بپذيرد و وصيت مرا درباره خدا و رسول و اهل بيت او مراعات و حفظ كند. پيامبر خدا براى ما سرمشق نيكى است .
همه گفتند: اى پسر پيامبر! ما همه گوشيم و مطيع فرمان و پايبند به پيمان . نه بى رغبتيم و نه از تو رويگردان . هر چه خواهى بفرماى . رحمت خدا بر تو كه ما به جنگ تو در جنگيم و به صلح تو در آشتى انتقام تو و خودمان را از ستمگران خواهيم گرفت .
امام سجاد عليه السلام فرمود: هيهات اى نيرنگبازان دغلكار! بين شما و خواسته هايتان فاصله است .
مى خواهيد. با من هم همان كنيد كه با پدرانم كرديد؟ نه به خدا قسم ، هنوز زخممان بهبود نيافته است . ديروز پدرم و خاندانش را كه با او بود كشتيد. هرگز داغ پيامبر و داغ پدرم و فرزندان پدرم و جدم را از ياد نبرده ام و تلخى جانكاهش در كامم است و جرعه هاى اندوهش در سينه ام باقى است . از شما مى خواهم كه نه با ما باشيد، نه بر ضد ما. آنگاه شعرهايى خواند با اين مضمون :
باكى نيست اگر حسين عليه السلام كشته شد كه پدر او از او بهتر و ارجمندتر بود.
اى مردم كوفه ! به آنچه براى حسين عليه السلام پيش آمد، خوشحال نباشيد.
كنار فرات شهيد شد. جانم فداى او! و كيفر قاتلان او آتش دوزخ است . (348)

348- احتجاج ، ج 2، ص 305.
منبع : مقتل امام حسين (علیه السلام)
تالیف:گروه حديث پژوهشكده باقرالعلوم - جواد محدثى

توسط RSS یا ایمیل مطالب جدید را دریافت کنید. ایمیل:

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن